responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 97

ص‌

صاد: حرف هفدهم از الفباى فارسى و چهاردهم از الفباى عربى است. در حساب ابجد بجاى 90 است جزء كلمه واقع ميشود به تنهائى معنايى ندارد.

ص: «ص‌ وَ الْقُرْآنِ ذِي الذِّكْرِ. بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي عِزَّةٍ وَ شِقاقٍ» ص: 1 و 2. در «حم» مطلبى راجع بحروف مقطعه گفته شد رجوع شود به‌ «عسق».

صابئ: اين كلمه بصورت جمع سه بار در قرآن مجيد ياد شده و هر سه در رديف صاحبان اديان كه لازم است هر سه را نقل كرده و درباره آن توضيح دهيم:

1- «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ النَّصارى‌ وَ الصَّابِئِينَ‌ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ» بقره: 62. 2- «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ‌ وَ النَّصارى‌ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» مائده: 69.

3- «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ الصَّابِئِينَ‌ وَ النَّصارى‌ وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ» حج: 17.

از آيه اول و دوم كه مسلمانان و صاحبان ديانتهاى گذشته نقل شده بدست ميايد: صابئان از اهل توحيد و در رديف يهود و نصارى واقع‌اند ولى جمله‌ «وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا» در آيه سوم اين مطلب را تضعيف ميكند زيرا ممكن است دسته بخصوصى از اهل شرك بوده باشند. اما جمله‌ «مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ ...» در دو آيه اول مؤيد مطلب اول است و وجود «وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا» در آيه سوم لازم نگرفته كه صابئين‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 97
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست