مردم مطلع ميشوند. همانگونه كه اعضاء بدن و چيزهاى ديگر و ملائكه در
دنيا ثبت ميكنند و در آخرت گواهى ميدهند همچنين شهداء ديگر كه عبارت باشند از
انبياء و اوصياء.
خوشبختانه در اين زمينه رواياتى داريم كه مطلب را از هر حيث روشن
ميكنند.
در اصول كافى كتاب الحجة بابى منعقد فرموده تحت عنوان «إِنَّالْأَئِمَّةَشُهَدَاءُاللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ» و در آن
رواياتى نقل شده كه امامان عليهم السلام فرمودهاند: مراد از امّت وسط مائيم و
شهداء على الناس ما هستيم. ما بر مردم روز قيامت شهادت خواهيم داد
فرموده فقط درباره امّت محمد صلى اللّه عليه و آله نازل شده در هر
قرنى از آنها امامى از ماست كه بر آنها شاهد است و محمد صلى اللّه عليه و آله شاهد
بر ماست.
و نيز در اصول كافى ج 1 ص 219. بابى زير عنوان «عرضالاعمال على النّبىّ و الائمة عليهم السّلام» منعقد است و در آن باب
رواياتى نقل شده در اين باره كه اعمال عباد بحضرت رسول و ائمه طاهرين عليهم السلام
نشان داده ميشود و آنان عليهم السلام بدين مطلب با آيه «اعْمَلُوافَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ»توبه:
105. كه
مراد از مؤمنون اماماناند استدلال كردهاند در الميزان ذيل آيه فوق در اين زمينه
مطلبى هست رجوع شود.
شهر:ماه. و آن با رؤيت هلال شروع شده و با رؤيت مجدد منقضى ميشود و اصل
آن چنانكه در مجمع فرموده بمعنى ظهور است علت اين تسميه آنست كه با رؤيت هلال داخل
شدن ماه آشكار ميشود.