بمحسوسات تشبيه شده است و خداوند فرمايد: «وَتِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا
الْعالِمُونَ»عنكبوت: 43. و آن در كلام خدا بسيار است، از آنجمله است عرش، كرسى،
لوح و كتاب.
على هذا مراد از آسمانيكه ملائكه در آن ساكناند عالم ملكوتى است و
مقصود از اقتراب شياطين و استراق سمع و قذف با شهاب نزديك شدن آنهاست بعالم ملائكه
تا بر اسرار خلقت و حوادث آينده مطلع باشند و راندن آنها با نور ملكوتى است كه تاب
تحمل آنرا ندارند (باختصار).
نقاب جمع نقب بمعنى شكاف است ملاحظه ما قبل و ما بعد جمله اول نشان
ميدهد كه شهب از اول خلقت بودهاند و جمله دوم راجع بزمانهاى بعد است جمله «اقام- رمى» بنظر مياورد كه در اول رصد بوده و سپس رجوم شدهاند احتمال
الميزان گرچه در نوبت خود قوى است ولى كلمه «شِهابٌمُبِينٌ» ... «شِهابٌثاقِبٌ»و نيز آية «وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابِيحَ وَ جَعَلْناها
رُجُوماً لِلشَّياطِينِ»ملك: 5.
احتمال آنرا كه مراد شهابهاى معمولى است تأييد ميكند. آنوقت بايد ديد
راندن آنها چه نحوى است آيا شياطين از نور و آتش گريزانند؟! و اللّه العالم.
شهد:شهود و شهادت بمعنى حضور و معاينه است و در صحاح مشاهده را معاينه
گفته است. در مفردات گويد: شهود در معنى حضور و شهادت در معنى ديدن و معاينه اولى
است.
«فَمَنْشَهِدَمِنْكُمُ الشَّهْرَ
فَلْيَصُمْهُ ...»بقره:
185. هر كه در ماه رمضان حاضر باشد و مسافرت نكند آنرا روزه بدارد. «وَلْيَشْهَدْعَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ
الْمُؤْمِنِينَ»نور: 2. در عذاب و تنبيه مرد و زن زنا كننده جمعى از مؤمنان حاضر
باشند و آنرا به بينند. «وَالَّذِينَ