responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 6

وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ‌.

اين آيه موقعيّت هر دو از محكمات و متشابهات را روشن ميكند و اين دو قسمت تشكيل دهنده كتابند، آنانكه روى اغراض فاسد و فتنه‌جوئى بمتشابهات ميچسبند مورد ملامت و ذم قرار گرفته‌اند ولى راسخون در علم همان‌اند كه با هميّت هر دو قسمت اذعان كرده و گويند بقرآن ايمان آورديم همه‌اش از جانب پروردگار ماست.

از آيه كاملا روشن ميشود كه بايد موقعيّت هر دو قسمت محفوظ باشد و منحرفان و مريض القلب‌ها نبايد متشابهات را دستاويز اغراض خويش قرار دهند حال آنكه خداوند آنها را براى غرض خاصّى متشابه نازل فرموده است. اين وجه كه ذكر شد از نظر نگارنده چنانكه در ابتداء گفتم بسيار متين و ارزنده است.

اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ‌ زمر: 23. اين متشابه بودن بر خلاف آيه قبل شامل تمام قرآن است و مراد از تشابه مشابهت آيات در هدف و مقصود و ميل بعضى ببعضى و توضيح بعضى ببعض ديگر است چنانكه در «ثنى» مشروحا گفته شد.

شتت: شَتّ و شَتات و شَتِيت پراكنده كردن و پراكنده شدن است شتّ و شتيت وصف نيز آمده‌اند بمعنى متفرق. جمع اوّلى اشتات و دوّمى شَتَّى است مثل مريض و مرضى (اقرب). فَأَخْرَجْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْ نَباتٍ‌ شَتَّى‌ طه: 53. وَ قُلُوبُهُمْ‌ شَتَّى‌ حشر: 14. يعنى رويانيديم بوسيله باران انواع مختلف نبات را- دلهاى آنها مختلف و پراكنده است وحدت كلمه و وحدت عقيده ندارند در آيه‌ إِنَّ سَعْيَكُمْ‌ لَشَتَّى‌ ليل: 4.

سعى مطلق و در معنى جمع و بجاى مساعى است لذا خبرش جمع آمده است.

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 6
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست