است در مجمع ذيل آيه «وَآمَنْتُمْ بِرُسُلِي وَعَزَّرْتُمُوهُمْ»مائده: 12. نصرت و تعظيم نقل كرده است.
در آيه «فَالَّذِينَآمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُوَ نَصَرُوهُ ...»اعراف:
157. بقرينه «نَصَرُوهُ»بايد
بمعنى تعظيم باشد بنظر مجمع و نهايه: اصل تعزير بمعنى ردّ و منع است و چون دشمن
كسى را ردّ و منع كنيم او را يارى و توقير كردهايم.
عُزَير: «وَقالَتِ الْيَهُودُعُزَيْرٌابْنُ اللَّهِ»توبه: 30. در كلام خدا راجع بهويّت عزير مطلبى نيامده است ظاهرا عزير
همان است كه در تورات عزرا ناميده شده و در تورات فعلى كتابى هست بنام كتاب عزرا
مشتمل برده باب. و او كسى است كه پس از مراجعت از بابل مقدارى از كلمات تورات را
پيدا كرد و نوشت.
در «بنو- ابن» راجع بابن اللّه بودن عزير كه
آيا يهود او را فرزند حقيقى خدا ميدانستند يا تشريفى؟ و نيز در بررسى «تورات» راجع باو توضيح دادهايم.
در تفسير عيّاشى از ابى سعيد خدرى از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله
نقل شده: