عرفات بيابانى است در دوازده ميلى (چهار فرسخى) مكّه و آن محل وقوف
حاجيان است كه روز نهم ذو الحجة از ظهر تا غروب در آن وقوف ميكنند چنانكه مشعر
الحرام (مزدلفه) بيابانى است ميان عرفات و منى در دو فرسخى مكّه تقريبا و آن نيز
محلّ وقوف در شب دهم ذو الحجة است. و هر دو فقط يكبار در كلام اللّه آمدهاند.
ناگفته نماند: عرفات مفرد است بر وزن جمع در اقرب از مصباح نقل كرده
كه اعراب آن مثل اعراب مؤمنات و مسلمات است.
اعراف:جمع عرف (بر وزن قفل) و آن بمعنى يال اسب، كاكل خروس، و قسمتهاى بلند
كوه و تپّه است در اقرب گفته: «أَعْرَافُالرِّياحِ و السّحابِ:
أَوَائِلُهَا وَ أَعَالِيهَا».
در آيه «وَبَيْنَهُما حِجابٌ وَ
عَلَىالْأَعْرافِرِجالٌ»اعراف: 46. الف و لام عوض از مضاف
اليه است تقديرش چنين ميباشد: «وعلى اعراف الحجاب رجال» يعنى ميان اهل بهشت و آتش حائلى است و بر
بلنديهاى آن حائل مردانى است.