responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 328

شرع است. خواه شرع بالخصوص بآن تصريح كرده باشد يا نه.

تعريف: شناساندن. «وَ يُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَها لَهُمْ» محمد: 6. «فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَ أَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ‌ عَرَّفَ‌ بَعْضَهُ» تحريم: 3.

تعارف: شناختن همديگر. از باب تفاعل و بين الاثنين است‌ «وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ‌ لِتَعارَفُوا» حجرات:

13. «كَأَنْ لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا ساعَةً مِنَ النَّهارِ يَتَعارَفُونَ‌ بَيْنَهُمْ» يونس: 45. آيه صريح است در اينكه روز قيامت مردم همديگر را ميشناسند.

اعتراف: اقرار. «اعْتَرَفَ‌ بِالشَّىْ‌ءِ»:

«اقْرَبَهُ عَلى نَفْسِهِ» مثل‌ «وَ آخَرُونَ‌ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ» توبه 102. «فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ» ملك: 11.

عرفات‌: «فَإِذا أَفَضْتُمْ مِنْ‌ عَرَفاتٍ‌ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ ...» بقره: 198.

عرفات بيابانى است در دوازده ميلى (چهار فرسخى) مكّه و آن محل وقوف حاجيان است كه روز نهم ذو الحجة از ظهر تا غروب در آن وقوف ميكنند چنانكه مشعر الحرام (مزدلفه) بيابانى است ميان عرفات و منى در دو فرسخى مكّه تقريبا و آن نيز محلّ وقوف در شب دهم ذو الحجة است. و هر دو فقط يكبار در كلام اللّه آمده‌اند.

ناگفته نماند: عرفات مفرد است بر وزن جمع در اقرب از مصباح نقل كرده كه اعراب آن مثل اعراب مؤمنات و مسلمات است.

اعراف: جمع عرف (بر وزن قفل) و آن بمعنى يال اسب، كاكل خروس، و قسمتهاى بلند كوه و تپّه است در اقرب گفته: «أَعْرَافُ‌ الرِّياحِ و السّحابِ:

أَوَائِلُهَا وَ أَعَالِيهَا».

در آيه‌ «وَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى‌ الْأَعْرافِ‌ رِجالٌ» اعراف: 46. الف و لام عوض از مضاف اليه است تقديرش چنين ميباشد: «و على اعراف الحجاب رجال» يعنى ميان اهل بهشت و آتش حائلى است و بر بلنديهاى آن حائل مردانى است.

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 328
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست