responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 317

سقف‌دار از قبيل خانه‌ها و داربستها و غيره باشد يعنى آنچه فرعون و قومش ميساختند و آنچه از قصور و داربست ها بالا مى‌بردند، از بين برديم و تباه كرديم.

«وَ أَوْحى‌ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ‌» نحل: 68. احتمال دارد مراد از «مِمَّا يَعْرِشُونَ» كندوها باشد كه بدست بشر ساخته ميشود.

«وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ‌ مَعْرُوشاتٍ‌ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ‌» انعام:

141. معروشات باغاتى است كه درختان آن بداربست زده شده يعنى خدا آنست كه باغات بداربست زده و غير آنها را بوجود آورده.

«أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلى‌ قَرْيَةٍ وَ هِيَ خاوِيَةٌ عَلى‌ عُرُوشِها» بقره: 259.

«فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلى‌ ما أَنْفَقَ فِيها وَ هِيَ خاوِيَةٌ عَلى‌ عُرُوشِها» كهف: 42.

مراد از عروشها ظاهرا سقفهاست گوئى اول سقفها و داربستها افتاده بعد ديوارها و تاك‌ها روى آنها افتاده بود يعنى خانه‌ها بر سقفها و تاك‌ها بر داربستها افتاده بود رجوع شود به «خوى».

[عرش خدا]

با استفاده از قرآن مجيد و روايات اهل بيت عليهم السلام ميتوان گفت:

عرش موجود خارجى است و از عالم غيب است و مركز دستورات عالم است و رشته تدبير امور جهان بآن منتهى ميشود. و استيلاء بر آن علم بتفصيل جزئيات امور جهان و تدبير كليّه جهان هستى است. اينك در اثبات اين مدّعى ميگوئيم:

1- «وَ تَرَى الْمَلائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ‌ الْعَرْشِ‌ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ ...» زمر: 75 اين آيه روشن ميكند كه عرش شى‌ء محدودى است، اطراف و جوانب دارد، و ملائكه تسبيح كنان در اطراف آن هستند. نميشود گفت:

عرش تمام جهان هستى است زيرا كه ملائكه جزء جهان هستى‌اند و در حول عرش بودنشان درست نميشود. از طرف ديگر آيه راجع بقيامت و خاتمه‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 317
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست