responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 30

فرموده‌ وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ‌ ذاريات: 56. و با شرك عبوديت نيست. (يعنى رابطه خلقت با خدا قطع شده است).

ناگفته نماند آيه اول جز شرك همه گناهان را قابل آمرزش معرفى ميكند.

على هذا گناهان ديگر ممكن است بوسيله شفاعت و اعمال صالحه و رحمت خداوند بخشوده شوند و قيد «لِمَنْ يَشاءُ» در جمله‌ «وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ» شايد اشاره بهمين اسباب باشد چنانكه از موارد ديگر روشن ميشود.

در تفسير عياشى از حضرت صادق عليه السّلام نقل است كه فرمود: هر چيز در استثناء اين آيه داخل شده است و در روايتى ديگر از آنحضرت آمده كبائر در استثناء داخل شد. بقيّه در «غفر».

إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ‌ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا ...

توبه: 28. الميزان از مجمع نقل ميكند هر چيز قذارت دار نجس است گويند:

رجل نجس- امرأة نجس- قوم نجس، علّت عدم جمع مصدريت است.

آنگاه فرموده: نهى از دخول مسجد بحسب فهم عرفى آنست كه مسلمين از اينكار مانع شوند و تعليل عدم دخول با نجس اعتبار نوعى قذارت و پليدى در مشركان است مثل اعتبار نوعى از طهارت براى مسجد الحرام.

اين قذارت هر طور باشد غير از نجاست معمولى است كه حكم شده با آنها با رطوبت نميشود ملاقات كرد تمام شد.

يعنى نجس بمعنى پليد است و آيه نجاست مشركان را نميرساند.

شرى: (بر وزن علم) خريدن.

فروختن. در مجمع ذيل آيه‌ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ‌ يَشْرِي‌ ... فرموده: شراء از اضداد است و در خريدن و فروختن هر دو بكار رود. همچنين است قول صحاح و قاموس و اقرب، مصدر آن شراء و شرى است.

ايضا اشتراء بمعنى خريدن و فروختن است چنانكه در قاموس و اقرب‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 30
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست