responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 284

اعتبار و عبرة حالتى است كه از معرفت محسوس بمعرفت غير محسوس رسيده ميشود. تعبير مخصوص بخواب است كه آنرا از ظاهر بباطنش عبور ميدهد (مفردات).

فكر ميكنم: قول راغب در بيان اين ماده كافى است گرچه با سائر گفته‌ها كمى تفاوت دارد. در مجمع فرموده: اصل باب بمعنى نفوذ است.

«إِنَّ فِي ذلِكَ‌ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصارِ» آل عمران: 13. در آنچه گفته شد با بصيرتان را عبرتى است كه از اين محسوس و مشاهد بغير محسوس پى ببرند.

«يا أَيُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي رُءْيايَ إِنْ كُنْتُمْ لِلرُّءْيا تَعْبُرُونَ‌» يوسف: 43.

در لغت آمده: «عَبَرَ الرُّؤْيَا عَبْراً و عِبَارَةً: فَسَّرَهَا» يعنى اى بزرگان قوم درباره خواب من اظهار رأى كنيد اگر ميتوانيد خواب را تفسير كنيد و آنرا بواقع عبور دهيد، تعبير و عبر هر دو بيك معنى است.

«لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى‌ حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ وَ لا جُنُباً إِلَّا عابِرِي‌ سَبِيلٍ حَتَّى‌ تَغْتَسِلُوا» نساء: 43.

«عابِرِي» در اصل «عابرين» است در اثر اضافه نونش ساقط شده اگر مراد از صلوة نماز باشد مراد از عابِرِي سَبِيلٍ‌ مسافر است يعنى در حال مستى و در حال جنابت نماز نخوانيد مگر آنكه در سفر باشيد كه با تيمّم ميتوانيد بخوانيد و اگر مراد مواضع صلوة و مساجد باشد يعنى بمساجد در حال مستى وارد نشويد و نيز در حالت جنابت مگر آنكه بصورت عبور از درى بدرى باشد (جوامع الجامع) بنظر من احتمال اول قوى است. كه ذيل آيه مطلب را روشن ميكند و قيد عدم وجدان آب در سفر نيز از ذيل معلوم ميشود.

عبس: (بر وزن فلس) روترش كردن. «عبس وجهه عبسا و عبوسا:

كلح» لازم و متعدى هر دو آمده است.

«عَبَسَ‌ وَ تَوَلَّى أَنْ جاءَهُ الْأَعْمى‌» عبس:

1 و 2. رو ترش كرد و اعراض و بى‌اعتنائى كرد كه نابينا پيش او آمد. «ثُمَّ نَظَرَ.

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 284
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست