81. سايه
يكى از نعمتهاى بزرگ خداوندى است. فكر كنيد اگر همه اشياء مثل شيشه از نور آفتاب
مانع نميشد تكليف انسانها و روئيدنيها در مقابل تابش آفتاب چه بود؟ لذا در مقام
امتنان فرموده: «وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ
مِمَّا خَلَقَظِلالًا».
ظلم:بضم (ظ) ستم. اصل آن بمعنى ناقص كردن حق و يا گذاشتن شىء در غير
موضع خويش است «كِلْتَاالْجَنَّتَيْنِ آتَتْ
أُكُلَها وَ لَمْتَظْلِمْمِنْهُ شَيْئاً»كهف: 33. هر دو باغ ميوه خود را داد و از آن چيزى كم نكرد. طبرسى ذيل
آيه 35 بقره فرموده: اصل ظلم كم كردن حق است خدا فرموده «كِلْتَاالْجَنَّتَيْنِ آتَتْ أُكُلَها وَ لَمْتَظْلِمْمِنْهُ شَيْئاً»يعنى ناقص نكرد و بقولى اصل آن وضع
شىء در غير موضعش است «مَنْأَشْبَهَ أَبَاهُ فَمَاظَلَمَ» هر كه بپدرش شبيه باشد شباهت را در غير محلش نگذاشته آنگاه فرموده:
هر دو معنى مطّرد و معمول است.
مأل اين معانى يكى است در قرآن مجيد بهر سه معنى آمده است در آيه
گذشته بمعنى كم كردن است ايضا در آياتى نظير: «ثُمَّتُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لايُظْلَمُونَ»بقره:
281.
بقرينه «تُوَفَّى»بمعنى
نقصان است يعنى كسب هر نفس بى كم و كاست