همچنين تقبيل اعتاب مقدسه و تبرّك بآنها هيچ يك مصداق شرك نيستند
وهّابىها متوجه فرق ميان احترام و شرك نشده از اين كارها نهى ميكنند و بقبور
بزرگان اهانت كردهاند.
شاهد بارز اين سخن حجر الاسود و كعبه است باتفاق اهل اسلام بوسيدن و
دست ماليدن بحجر الاسود جايز و ثواب است و همچنين كعبه. و رسول خدا صلّى اللّه
عليه و آله حجر الاسود را استلام فرموده و بوسيده است. همچنين است طواف كعبه و
غيره حال آنكه حجر- الاسود و كعبه فى نفسه لا يضر و لا ينفعاند اين مطلب را در
كتاب سيرى در اسلام فصل شرك مفصلا توضيح دادهام. و در «عبد» فرق
احترام و عبادت بيشتر روشن خواهد شد.
مشركان و اهل كتاب
قرآن همواره اهل كتاب را از مشركان جدا كرده. مثلما يَوَدُّ الَّذِينَ
كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ لَاالْمُشْرِكِينَأَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْكُمْ مِنْ خَيْرٍ ...بقره:
82. درست
است كه اهل كتاب عيسى را خدا و پسر خدا و نيز عزير را پسر خدا ميدانستند چنانكه در
سوره مائده آيه 17 و 72 و سوره توبه آيه 30 آمده و در «ابن» مفصلا
گذشت ولى با وجود اين قرآن آنها را مشركان نخوانده است بعبارت ديگر درباره آنها
فرمودهوَ
أَنْتُمْ ظالِمُونَبقره:
51. و
نيز فرمودهوَ
أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَآل عمران: 110. و ايضا آنها را كافر خوانده و فرمودهفَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى
الْكافِرِينَبقره: 89. ولى درباره آنها نفرموده اولئك هم المشركون.
اهل كتاب در اصطلاح مشركاند و در آيهاتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ
وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ