جا گسترش يافته و رسيده است آنرا آشكار نيز گفتهاند «فَجْرٌمُسْتَطِيرٌ» يعنى صبح آشكار. آن در هر حال از
طيران است كه مفيد وسعت ميباشد.
طين:گل، راغب گفته: آن خاك آميخته با آب است، گاهى بآن طين گويند هر چند
خشك شده و آبش رفته باشد. «أَنِّيأَخْلُقُ لَكُمْ مِنَالطِّينِكَهَيْئَةِ الطَّيْرِ»آل عمران: 49. اين كلمه جمعا 12 بار در قرآن مجيد آمده است، 8 بار
نكره درباره خلقت انسان مثل «هُوَالَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْطِينٍ»انعام: 2.
و يكبار نكره در خصوص عذاب قوم لوط مثل «لِنُرْسِلَعَلَيْهِمْ حِجارَةً مِنْطِينٍ»ذاريات:
33. و سه دفعه معرفه، دو تا درباره پرنده ساختن حضرت عيسى عليه السّلام و يكى در
داستان فرعون «فَأَوْقِدْلِي يا هامانُ عَلَىالطِّينِ»قصص: 38.
ناگفته نماند: چون در خلقت انسان اولى «مِنْصَلْصالٍ كَالْفَخَّارِ» «مِنْصَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ»آمده اگر انسان از گل خشكيده آفريده شده باشد مراد از طين در آيات
خلقت كلوخ است و اگر از گليكه روى آن خشكيده بود آفريده شده مقصود گل معمولى است
اين آخر سخن در باب طاء است و الحمد للّه روز دوشنبه 17 ذو الحجة
الحرام 1392 مطابق 2/ 11/ 1351 رضائيه.