مراد از طوفانيكه فرعونيان را گرفت چيست؟ آنرا سيل، مرگ عمومى،
طاعون، آبله: گفتهاند در المنار از عايشه از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نقل
شده كه مراد از طوفان مرگ است و گويد: حديث عايشه ضعيف است و با آن قول مخالف لغت
ثابت نميشود نگارنده گويد: ما بعد آيه صريح است در اينكه پس از بليّه پيش موسى
آمده خواهش دعا ميكردند آن با مرگ چگونه جمع ميشود؟!! ظاهرا مراد از طوفان آب و
سيل باشد چنانكه قول اول است در مجمع در روايتى كه از صادقين عليهما السلام نيز
نقل شده آنرا آب فرمودهاند كه ديار و مساكن فرعونيان را خراب كرد تا ببيابان پناه
برده چادرها بپا داشتند.
در تورات فعلى سفر خروج باب نهم آنرا تگرگ توأم با رعد و آتش گفته
است كه بر مصريان باريد تا بموسى الحاح كردند در اثر دعاى موسى آن بلا رفع شد. در
اين باره به «ضفدع- جراد- تسع» مراجعه شود.
لفظ طوفان فقط دو بار در قرآن مجيد آمده است.
طوق:طوق و طاقت هر دو بمعنى قدرت است «طاقطوقا و طاقة: قدر» «قالُوالاطاقَةَلَنَا الْيَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ»بقره: 249. گفتند ما را امروز قدرت
مقابله با جالوت و لشكريانش نيست.
«رَبَّناوَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا
إِصْراً كَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنا رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا
ما لاطاقَةَلَنا بِهِ»بقره: 286.
فكر ميكنم مراد از اصر و تكليف شاق همان است كه در اثر نافرمانى به
بنى اسرائيل آمد چنانكه فرموده:
«فَبِظُلْمٍمِنَ الَّذِينَ هادُوا
حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ طَيِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ»نساء: 160. و نظير قتل نفس در توبه
از عبادت گوساله كه موسى فرمود «فَتُوبُواإِلى بارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ»بقره: 54. و ظاهرا مراد از «مالاطاقَةَلَنا بِهِ»عقوبات معاصى است كه بر گذشتگان
رسيد چنانكه در جوامع الجامع فرموده