«وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوابِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ»حج: 29. مراد طواف معمولى بدور
كعبه است كه هفت شوط با شرايط مخصوصى است.
«وَعَهِدْنا إِلى
إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَلِلطَّائِفِينَوَ الْعاكِفِينَ»بقره: 125. «وَطَهِّرْ بَيْتِيَلِلطَّائِفِينَوَ الْقائِمِينَ»حج: 26. بقرينه «الْعاكِفِينَ»و «الْقائِمِينَ»ميتوان
فهميد كه مراد «الطّائفين» كسانىاند كه از شهرهاى ديگرى براى
زيارت ميايند چنانكه راغب نيز چنين گفته و از سعيد بن جبير نقل شده است، در اين
صورت مراد از عاكفين و قائمين اقامت كنندگان در مكّهاند و اينكه اكثر مفسّران
طائفين را طواف كنندگان گفتهاند درست بنظر نميايد يعنى: خانه مرا پاك گردان هم
براى اهل مكه و هم براى اهل آفاق. در اقرب گويد:
مراد دو طائفه يهود و نصارىاند. «طَوَّافُونَعَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى بَعْضٍ»نور: 58. گفتهاند: مراد از
طوّافون خدمتكاران است ولى صدر آيه نشان ميدهد كه اطفال نيز بدان داخلاند و غرض
از طواف رفت و آمد ميباشد.
طوفان:هر حادثه محيط بانسان ولى در آبيكه بحد اعلاى كثرت رسيده، متعارف شده
است زيرا طوفانيكه قوم نوح را فرا گرفت آب بود (مفردات) لذاست كه آن در اقرب
الموارد: باران شديد، آب غالب كه هر چيز را فرا ميگيرد، شدت تاريكى شب، مرگ عمومى،
قتل عام، سيل غرق كننده و ... آمده است قول مجمع نيز نظير اقرب است.
«فَأَخَذَهُمُالطُّوفانُوَ هُمْ ظالِمُونَ»عنكبوت: 14. غرض از طوفان طغيان آب
و طوفان حضرت نوح عليه السّلام است درباره اين طوفان «نوح» صحبت
خواهد شد.