كه مراد از اطوار اصناف است معنى آيه: چرا بخدا عظمت قائل نميشويد
حال آنكه شما را اصناف متعدد آفريده و آن دليل قدرت و عظمت خداوندى است اين كلمه
فقط يكبار در قرآن يافته است.
طُور: (بضمّ
ط) كوه. چنانكه در مجمع و صحاح و غيره آمده «وَرَفَعْنا فَوْقَكُمُالطُّورَ»بقره: 63. كوه را بالاى سر شما بلند كرديم اين كلمه ده بار در قرآن
مجيد آمده. همهاش با الف و لام، فقط در دو محل مجرد و به سينين و سينا اضافه شده: «وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْطُورِسَيْناءَ»مؤمنون: 20.
«وَطُورِسِينِينَ»: تين: 2. و همه درباره طور سيناى
موسى عليه السّلام است.
مراد از آن ظاهرا مطلق كوه است و بقولى طور اسم كوهى است كه خدا در
آن با موسى مناجات كرد. در اقرب گويد: كوهى است نزديك ايله به سينين و سيناء اضافه
ميشود بقيه سخن در «سينا» ديده شود.
«وَالطُّورِ. وَ كِتابٍ مَسْطُورٍ. فِي
رَقٍّ مَنْشُورٍ. وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ. وَ السَّقْفِ الْمَرْفُوعِ. وَ
الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ. إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ لَواقِعٌ»طور: 1- 7. راجع باين آيات رجوع
شود به «رق ق» و «سجر». اگر
مراد از كتاب تورات باشد ميتوان گفت كه آن در صحيفههاى سفيدى نازل شده است.
طوع:رغبت. ميل. راغب گويد:
طوع بمعنى انقياد است، طاعت نيز بدان معنى ميباشد ليكن بيشتر در
فرمانبرى و اطاعت بكار رود ... «وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِطَوْعاًوَ كَرْهاً»آل عمران: 83. آنكه در آسمانها و
زمين است با رغبت يا كراهت بخدا تسليم است. «قُلْلا تُقْسِمُواطاعَةٌمَعْرُوفَةٌ»نور: 53. بگو قسم نخوريد كار جهاد اطاعت شناختهاى است. در آيه 81
نساء و 21 سوره محمد