بودن «لايَمَسُّهُ»براىكِتابٍ مَكْنُونٍبنظر من بعيد است بلكه تا «تَنْزِيلٌمِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ»براى قرآن چهار وصف آمده است.
قول ديگر آنست كه لا در «لايَمَسُّهُ ...»ناهيه است و مراد از طهارت، طهارت از حدث و خبث است ولى مناسب آن
قرائت «متطهّرون» است كه بمعنى وضو و غسل باشد يعنى:
مس نكند قرآن را و بآن دست نزند مگر آنانكه با طهارتاند. ممكن است
در اينصورت باز «لا» نافيه و مراد از خبر انشا باشد. در
مجمع فرموده:
گفتهاند: جايز نيست. بر جنب و حائض و محدث مسّ قرآن و اين از امام
باقر عليه السّلام نقل شده و مذهب مالك و شافعى است. در نزد ما ضمير «لايَمَسُّهُ»راجع بقرآن است و غير طاهر را مسّ
كتابت آن جايز نيست. اين قول بنظر نگارنده ضعيف است زيرا آن با «مطهّرون» اصلا سازگار نيست. و اينكه مسّ كتابت قرآن بر جنب و حائض جايز نيست
مطلبى است كه دليلش روايات است نه اين آيه.
الميزان از در منثور نقل كرده كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله
بعمرو بن حزم فرمود:
«وَلَا تَمَسَّ الْقُرْآنَ
إِلَّا عَنْ طَهُورٍ».
طود: «فَانْفَلَقَفَكانَ كُلُّ فِرْقٍكَالطَّوْدِالْعَظِيمِ»شعراء: 63. طود بمعنى كوه بزرگ است
جمع آن اطواد آيد در نهج البلاغه خطبه 164 فرموده: