responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 236

در مجمع فرموده: اصل طمث بمعنى خون بحيض است «طَمَثَتِ‌ المَرْئَةُ» يعنى حائض شد. ايضا، با ازاله بكارت خونين گرديد. در اقرب الموارد و غيره مس معنى شده گويند: «مَا طَمَثَ‌ ذَلِكَ المرتَعَ قَبْلَنَا أَحَدٌ» كسى پيش از ما باين چراگاه دست نزده است.

راغب آنرا استعاره ميداند.

اين كلمه فقط دو بار در كلام اللّه يافته است‌ «لَمْ‌ يَطْمِثْهُنَ‌ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ» رحمن: 56 و 74. يعنى حوريان بهشتى را پيش از شوهرانشان نه انسى خونين و ازاله بكارت كرده و نه جنّى. از اين آيه بدست ميايد كه جنّ هم ازاله بكارت تواند كرد.

طمس: طمس و طموس بمعنى كهنه شدن و محو شدن و نيز محو و هلاك كردن است متعدى و لازم هر دو آمده است (صحاح، قاموس، اقرب).

راغب ازاله اثر بطور محو و در جوامع الجامع محو گفته است. بايد دانست:

ازاله اثر هم نوعى محو كردن است.

«رَبَّنَا اطْمِسْ‌ عَلى‌ أَمْوالِهِمْ وَ اشْدُدْ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ» يونس: 88. يعنى خدايا اموال آنها را محو و هلاك كن و دلهايشان را سخت گردان. چون طمس عارض بر چيز است لذا با «على» متعدى شده گوئى روى آن قرار گرفته است.

«وَ لَقَدْ راوَدُوهُ عَنْ ضَيْفِهِ‌ فَطَمَسْنا أَعْيُنَهُمْ» قمر: 37. ميهمانانش را از او خواستند در نتيجه چشمانشان را محو كرديم. آيه درباره قوم لوط است كه ميخواستند ملك‌ها را كه بصورت جوان بودند از دست لوط بگيرند خدا چشمشان را محو كرد در جوامع الجامع فرمود: سر گردان ماندند درب خانه را نميديدند تا لوط از خانه بيرونشان كرد. و نيز گفته حتى شكاف چشم هم در صورتشان نماند. ولى ظاهرا فقط نابينا شدن مراد باشد.

در آيه‌ «فَإِذَا النُّجُومُ‌ طُمِسَتْ‌» مرسلات: 8. مراد رفتن نور ستارگان است بقرينه: «وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ» تكوير: 2. راجع بآيه‌ «وَ لَوْ نَشاءُ

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 236
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست