responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 211

برتر است ميگويد درنگ نكرديد مگر يك روز. ايضا آيه‌ «وَ يَذْهَبا بِطَرِيقَتِكُمُ‌ الْمُثْلى‌» طه: 63. يعنى موسى و هارون ميخواهند طريقه و راه و روش بهتر شما را از بين ببرند. مُثْلَى مؤنّث امْثَل بمعنى افضل است.

طرائق: جمع طريقه چنانكه طرق (بر وزن عنق) جمع طريق ميباشد و آن دو بار در قرآن آمده است‌ «وَ أَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَ مِنَّا دُونَ ذلِكَ كُنَّا طَرائِقَ‌ قِدَداً» جنّ: 11. ظاهرا مراد از طرائق مذاهب و احوال است و در آن «ذوى» مقدّر است «قدد» جمع قدّه بمعنى قطع ميباشد يعنى. تكّه تكّه و مختلف. معنى آيه چنين است: بعضى از ما صالحان و بعضى پائين‌تر از آنها و داراى مذاهب مختلف هستيم.

«وَ لَقَدْ خَلَقْنا فَوْقَكُمْ سَبْعَ‌ طَرائِقَ‌ وَ ما كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غافِلِينَ» مؤمنون:

17. اين آيه نظير آيه ذيل است‌ «وَ بَنَيْنا فَوْقَكُمْ سَبْعاً شِداداً» نباء: 12. طرائق را آسمانهاى هفتگانه گفته‌اند كه بعضى بالاى بعضى است در مجمع فرموده هر سماء طريقه است و علت اين تسميه تطارق يعنى بعضى بالاى بعضى بودن است.

الميزان طرائق را جمع طريقه و آنرا بمعنى راه گرفته و فرموده آسمانهاى هفتگانه محل مرور امر نازل از پيش خدا بزمين است چنانكه فرموده: «يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ» طلاق:

12. و فرموده: «يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ» سجده: 5.

و آسمانها راه صعود اعمال و نزول و عروج ملائكه است چنانكه فرموده:

«إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ ...» فاطر:

10. و فرموده: «وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّكَ» مريم: 64. با اين طريق تناسب ذيل آيه با صدر آن روشن ميشود بيان الميزان در نوبت خود كامل و جامع است و ميشود اضافه كرد: آسمانها راه عبور نور خورشيد و اشّعه كيهانى و غيره است كه پيوسته بسوى زمين سرازيراند. ولى اشكال در اين است كه طرائق جمع طريقه است نه طرق چنانكه الميزان نيز متذكر است. و آن‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 211
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست