برتر است ميگويد درنگ نكرديد مگر يك روز. ايضا آيه «وَيَذْهَبابِطَرِيقَتِكُمُالْمُثْلى»طه: 63. يعنى موسى و هارون
ميخواهند طريقه و راه و روش بهتر شما را از بين ببرند. مُثْلَى مؤنّث امْثَل بمعنى
افضل است.
طرائق: جمع طريقه چنانكه طرق (بر وزن عنق) جمع طريق ميباشد و آن دو
بار در قرآن آمده است «وَأَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَ مِنَّا دُونَ ذلِكَ كُنَّاطَرائِقَقِدَداً»جنّ: 11. ظاهرا مراد از طرائق
مذاهب و احوال است و در آن «ذوى» مقدّر
است «قدد» جمع قدّه بمعنى قطع ميباشد يعنى.
تكّه تكّه و مختلف. معنى آيه چنين است: بعضى از ما صالحان و بعضى پائينتر از آنها
و داراى مذاهب مختلف هستيم.
«وَلَقَدْ خَلَقْنا
فَوْقَكُمْ سَبْعَطَرائِقَوَ ما كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غافِلِينَ»مؤمنون:
17. اين
آيه نظير آيه ذيل است «وَبَنَيْنا فَوْقَكُمْ سَبْعاً شِداداً»نباء: 12. طرائق را آسمانهاى
هفتگانه گفتهاند كه بعضى بالاى بعضى است در مجمع فرموده هر سماء طريقه است و علت
اين تسميه تطارق يعنى بعضى بالاى بعضى بودن است.
الميزان طرائق را جمع طريقه و آنرا بمعنى راه گرفته و فرموده
آسمانهاى هفتگانه محل مرور امر نازل از پيش خدا بزمين است چنانكه فرموده: «يَتَنَزَّلُالْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ»طلاق:
و آسمانها راه صعود اعمال و نزول و عروج ملائكه است چنانكه فرموده:
«إِلَيْهِيَصْعَدُ الْكَلِمُ
الطَّيِّبُ ...»فاطر:
10. و
فرموده: «وَما نَتَنَزَّلُ إِلَّا
بِأَمْرِ رَبِّكَ»مريم: 64. با اين طريق تناسب ذيل آيه با صدر آن روشن ميشود بيان
الميزان در نوبت خود كامل و جامع است و ميشود اضافه كرد: آسمانها راه عبور نور
خورشيد و اشّعه كيهانى و غيره است كه پيوسته بسوى زمين سرازيراند. ولى اشكال در
اين است كه طرائق جمع طريقه است نه طرق چنانكه الميزان نيز متذكر است. و آن