responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 210

شده كه حضرت سجاد و حضرت صادق عليهما السلام آنرا از بين رفتن علماء و فقهاء و اخيار فرموده‌اند. در تفاسير اهل سنت نيز اين مضمون نقل شده است.

در الميزان قول فوق را اختيار و روايات را بدون اظهار نظر نقل كرده است. بنظر ميايد مقصود از روايات بعضى از مصاديق آيه است.

در مجمع چند قول نقل شده از جمله هلاكت مردمان و فقد علماء است.

و اما اينكه مراد نقصان خود زمين و غبار شدن و از بين رفتن اطراف آن باشد از دو آيه بدست نميآيد بلكه زمين پيوسته در انبساط و بزرك شدن است و وزن آن نيز كه نور آفتاب پيوسته در آن جذب ميشود رو بافزايش است.

طرق: كوبيدن. مثل كوبيدن آهن و در زدن. در اقرب آمده: «طَرَقَهُ‌ طَرْقاً: ضَرَبَهُ‌ بِالْمِطْرَقَةِ- طَرَقَ‌ الْبَابَ:

قَرَعَهُ». راه را از آن طريق گويند كه رهگذران آنرا با پا ميكوبند.

«أَنْ أَسْرِ بِعِبادِي فَاضْرِبْ لَهُمْ‌ طَرِيقاً فِي الْبَحْرِ يَبَساً» طه: 77. يعنى بندگان مرا شبانه راه ببر و براى آنها راه خشكى در دريا بجوى.

طريق بمعنى راه حق و دين نيز بكار ميرود نحو «يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ وَ إِلى‌ طَرِيقٍ‌ مُسْتَقِيمٍ» احقاف: 30. و آن مذكر و مؤنث هر دو بكار ميرود.

طريقه: بمعنى مذهب و حالت و غيره است‌ «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى‌ الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً» جنّ: 16. و اگر جنّ و انس در طريقه حق پايدار مى‌بودند با آب فراوان آبشان ميداديم ظاهرا مراد آن است كه آنها را در دنيا وسعت و راحتى ميداديم مثل‌ «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» اعراف:

96.

«إِذْ يَقُولُ أَمْثَلُهُمْ‌ طَرِيقَةً إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا يَوْماً» طه: 104. امثل بمعنى افضل است گوئى مراد از طريقه رأى و نظر است يعنى: آنكه در رأى از ديگران‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 210
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست