responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 201

بايد دانست طمع و حرص آدمى را حدّ يقفى نيست هر چه بدست ميآورد باز در صدد ديگرى است و شخص بى خبر از خدا چون پيوسته بتمايلات نفس متوجه است و هر چه تلاش كند آنها را راضى نميتواند كرد لذا با وجود وسعت نعمت و وسايل پيوسته در تنگى است ولى آنانكه بدنيا با ديده ديگرى نگاه ميكنند و در ياد خدا هستند اينطور نميباشند زيرا كه: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» رعد: 28.

اين لفظ در قرآن عظيم يكبار يافته است.

ضنين: بخيل. راغب گويد: ضنّه بخل بشى‌ء نفيس است‌ «وَ ما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ‌ بِضَنِينٍ‌» تكوير: 24. «ضنين» را در آيه با ظاء و ضاد هر دو خوانده‌اند معنى آن بقرائت اول متّهم است (بصيغه مفعول) و بقرائت دوم بمعنى بخيل است. يعنى: پيغمبر نسبت باخبار غيب بخيل نيست و هر چه خدا گويد بى كم و كاست بشما تحويل ميدهد در نهج البلاغه حكمت 362 فرموده:

«وَ مَنْ‌ ضَنَ‌ بِعِرْضِهِ فَلْيَدَعِ الْمِرَاءَ».

هر كه بآبروى خويش بخيل باشد مجادله ناحق را ترك كند. اين كلمه در قرآن مجيد تنها يكبار آمده است.

ضها: «وَ قالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَ قالَتِ النَّصارى‌ الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ذلِكَ قَوْلُهُمْ بِأَفْواهِهِمْ‌ يُضاهِؤُنَ‌ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا ...» توبه: 30.

طبرسى و راغب مضاهاة را مشابهت و مشاكلت گفته‌اند. در نهج البلاغه خطبه 163 فرموده:

«وَ إِنْ‌ ضَاهَيْتَهُ‌ بِالْمَلَابِسِ فَهُوَ كَمُوَشَّى الْحُلَلِ».

اگر آنرا بلباسها تشبيه كنى، آن مانند حلّه‌هاى نقش‌دار است. همچنين است قول صحاح. و اقرب.

معنى آيه چنين است: يهود و نصارى در اين قول بقول كفّار گذشته مشابهت دارند. مشروح اين آيه در «ابن» باب باء گذشت بآنجا رجوع شود بعضى‌ «الَّذِينَ كَفَرُوا» را بت پرستان گرفته‌اند ولى ظاهرا آيه راجع بعقيده كفّار قبل از اسلام است كه قائل به ابن اللّه بوده‌اند. اين لفظ در

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 201
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست