responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 192

تمامى زمين مصر از آنها مملو گشته، تمامى مملكت از رائحه كريهه آنها مشمئز گشت.

ناگفته نماند در تورات سفر خروج باب 8 از بند 2 تا 16 جريان قورباغه ها نقل شده كه همه جا را پر كردند.

بايد دانست در دنيا يك موازنه عجيب برقرار است و توليدات بى جا را كنترل ميكند و گر نه ممكن است زاد ولد يك ميكرب در مدت كمى شهرى را پر كند و زندگى را مختل گرداند ظاهرا آنروز باذن خدا در توليد قورباغه در مصر اين موازنه بهم خورده است.

ضلل: ضلال و ضلالت بمعنى انحراف از حق است. «إِنِّي أَراكَ وَ قَوْمَكَ فِي‌ ضَلالٍ‌ مُبِينٍ» انعام: 74. من تو را و قومت را در انحراف و گمراهى آشكار مى‌بينم. يعنى انحراف از راه حق.

معنى آن از مقابله با هدايت بهتر روشن ميشود چنانكه فرموده: «قُلْ رَبِّي أَعْلَمُ مَنْ جاءَ بِالْهُدى‌ وَ مَنْ هُوَ فِي‌ ضَلالٍ‌ مُبِينٍ» قصص: 85.

راغب گويد: «الضّلال: العدول عن الطّريق المستقيم و يضادّه الهداية» قول صحاح و قاموس و اقرب و نهايه نيز قول راغب است. و اينكه بعضى هلاكت، و گم شدن، و باطل و فضيحت را از معانى ضلال شمرده‌اند، اينها لازم معناى اوّلى است كه همان انحراف باشد در قرآن مجيد نيز گاهى بكار رفته است.

مثل‌ «فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلالُ‌» يونس: 32. كه ميشود گفت بمعنى باطل است و عبارت اخراى انحراف از حق ميباشد و نظير: «وَ قالُوا أَ إِذا ضَلَلْنا فِي الْأَرْضِ أَ إِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ» سجده:

10. يعنى زمانيكه در زمين گم شديم و پوسيديم و خاك شديم آيا در خلقت جديدى خواهيم بود؟! نظير: «أَ إِذا كُنَّا عِظاماً وَ رُفاتاً أَ إِنَّا لَمَبْعُوثُونَ خَلْقاً جَدِيداً» اسراء: 49 و 98.

اضلال: منحرف كردن. گمراه نمودن. «وَ أَضَلَ‌ فِرْعَوْنُ قَوْمَهُ وَ ما هَدى‌» طه: 79. «وَ أَضَلَّهُمُ‌ السَّامِرِيُّ»

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 192
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست