responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 169

بسوى خدا و بسوى خلود و ثبوت است.

چون عالم ربوبيت عالم خلود و ثبوت و بقا است. «ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ» نحل: 96.

بموجب آيات فوق باز گشت همه اعم از نيك و بد بسوى خداست‌ «كُلٌّ إِلَيْنا راجِعُونَ» انبياء: 93. «إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً» مائده: 105. رجوع بخلود (رحمت يا عذاب).

بايد دانست صيرورت رجوع و انتقال بطور تحوّل است مثل صيرورت و تبديل شراب بسركه و صيرورت نطفه بحالت جنينى. نه بمعنى مطلق رجوع.

در اين صورت مقصود از مصير الى اللّه آنست كه بشر بتدريج مبدل بجاودانى ميشود «وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ‌ الْمَصِيرُ» تحريم: 9. يعنى جايگاه آنها جهنّم است و بد بازگشتگاهى است كه بشر بتدريج در اثر اعمال بد جهنّمى ميشود و اين اعمال نيك و بد است كه تدريجا آدمى را برحمت محض و عذاب و شكنجه و جهنّمى بودن تبديل ميكند.

صيص: حصن و قلعه. هر آنچه بوسيله آن تحصن شود صيصه است بدين نظر بشاخ گاو و مهميز خروس صيصه گفته‌اند (راغب) جمع آن صياصى است. «وَ أَنْزَلَ الَّذِينَ ظاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ‌ صَياصِيهِمْ‌» احزاب:

26. مراد از اهل كتاب در آيه يهود بنى قريظه‌اند كه پيمان عدم تعرّض با مسلمين را شكسته، در جنگ خندق با مشركان همدست شدند. پس از شكست كفّار در خندق، رسول خدا صلى اللّه عليه و آله يهود بنى قريظه را محاصره كرد و سعد بن معاذ بكشتن جنگجويان آنها و اسارت بقيّه و غنيمت اموالشان رأى داد.

يعنى: آنانكه از اهل كتاب بيارى كفّار قريش بر خاستند خدا آنها را از قلعه‌هايشان بزير آورد ... اين لفظ تنها يكبار در قرآن آمده است.

صيف: تابستان: «لِإِيلافِ قُرَيْشٍ. إِيلافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتاءِ وَ الصَّيْفِ‌» قريش: 1 و 2.

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 169
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست