در مجمع ذيل آيه 73 سوره انعام فرموده: درباره صور گفتهاند: آن شاخى
است كه اسرافيل در آن دو بار ميدمد در اول همه از بين ميروند و در ثانى همه زنده
ميشوند. حسن گفته:
آن جمع صورت است. على هذا معنى آنست: روزيكه ارواح در صورتها دميده
ميشود. آنگاه از ابو سعيد خدرى نقل كرده كه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود:
چطور متنعّم شوم و خوشگذرانى كنم حال آنكه صاحب شيپور، شيپور را بدهان گرفته و سر
بالا كرده و گوش فرا داده منتظر دستور است تا در آن بدمد ...
در صحيفه سجّاديه هست كه فرموده: اسرافيل صاحب صور منتظر فرمان تو
است كه امانتهاى قبور را بر انگيزد
در الميزان ذيل آيه 102 سوره طه فرموده: نفخ صور كنايه از احضار و
خواندن است لذا فرموده «يَوْمَئِذٍيَتَّبِعُونَ الدَّاعِيَ لا عِوَجَ لَهُ».
مخفى نماند: در گذشته گفته شد كه در بعضى از آيات بجاى نفخ صور صيحه ذكر
شده احتمال قوى ميدهم كه نفخ صور عبارت اخراى صيحه باشد معنى «فَإِذانُفِخَ فِيالصُّورِ»اينطور
ميشود: چون صيحه قيامت بر خاست النهايه اين صيحه بواسطه فرشتهاى بنام اسرافيل
خواهد بود. چنانكه در روايات است و اللّه العالم.
در خاتمه بايد دانست نفخ فى الصور و نفخ الصور هر دو يكى است و عرب
با «فى» و بدون آن بكار ميبرد (مجمع).
صواع: «قالُوانَفْقِدُصُواعَالْمَلِكِ وَ لِمَنْ جاءَ
بِهِ حِمْلُ بَعِيرٍ وَ أَنَا بِهِ زَعِيمٌ»يوسف: 72. صاع و صواع هر دو بمعنى
پيمانه است در «سقى» گذشت كه آنرا بعلت آب خوردن سقايه
و بجهت كيل صواع ميگفتند. راغب اين مطلب را در «سقى» و
«صوع» گفته است. اين كلمه فقط يكبار در