responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 164

قرار ميدهد.

در مجمع ذيل آيه 73 سوره انعام فرموده: درباره صور گفته‌اند: آن شاخى است كه اسرافيل در آن دو بار ميدمد در اول همه از بين ميروند و در ثانى همه زنده ميشوند. حسن گفته:

آن جمع صورت است. على هذا معنى آنست: روزيكه ارواح در صورتها دميده ميشود. آنگاه از ابو سعيد خدرى نقل كرده كه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود: چطور متنعّم شوم و خوشگذرانى كنم حال آنكه صاحب شيپور، شيپور را بدهان گرفته و سر بالا كرده و گوش فرا داده منتظر دستور است تا در آن بدمد ...

در صحيفه سجّاديه هست كه فرموده: اسرافيل صاحب صور منتظر فرمان تو است كه امانتهاى قبور را بر انگيزد

«وَ إِسْرَافِيلُ صَاحِبُ‌ الصُّورِ الَّذِي يَنْتَظِرُ مِنْكَ الْإِذْنَ فَيُنَبِّهُ بِالنَّفْخَةِ صَرْعَى رَهَائِنِ الْقُبُورِ».

در الميزان ذيل آيه 102 سوره طه فرموده: نفخ صور كنايه از احضار و خواندن است لذا فرموده‌ «يَوْمَئِذٍ يَتَّبِعُونَ الدَّاعِيَ لا عِوَجَ لَهُ».

مخفى نماند: در گذشته گفته شد كه در بعضى از آيات بجاى نفخ صور صيحه ذكر شده احتمال قوى ميدهم كه نفخ صور عبارت اخراى صيحه باشد معنى‌ «فَإِذا نُفِخَ فِي‌ الصُّورِ» اينطور ميشود: چون صيحه قيامت بر خاست النهايه اين صيحه بواسطه فرشته‌اى بنام اسرافيل خواهد بود. چنانكه در روايات است و اللّه العالم.

در خاتمه بايد دانست نفخ فى الصور و نفخ الصور هر دو يكى است و عرب با «فى» و بدون آن بكار ميبرد (مجمع).

صواع: «قالُوا نَفْقِدُ صُواعَ‌ الْمَلِكِ وَ لِمَنْ جاءَ بِهِ حِمْلُ بَعِيرٍ وَ أَنَا بِهِ زَعِيمٌ» يوسف: 72. صاع و صواع هر دو بمعنى پيمانه است در «سقى» گذشت كه آنرا بعلت آب خوردن سقايه و بجهت كيل صواع ميگفتند. راغب اين مطلب را در «سقى» و «صوع» گفته است. اين كلمه فقط يكبار در

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 164
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست