responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 163

سلّوليكه بشر از آن بوجود ميايد حيوان ساده‌اى است بشكل زالو كه اصلا شباهت بانسان ندارد سپس بتدريج در اثر مشيّت و نظم خدائى بصورت پسر يا دختر ميايد و آن چيز ساده بموجودى زيبا و موزون مبدل ميشود. «وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ثُمَ‌ صَوَّرْناكُمْ‌» اعراف: 11. يعنى شما را اندازه گرفتيم سپس صورت داديم مصوّر: صورت دهنده. از اسماء حسنى است‌ «هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ‌ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‌» حشر:

24. تصوير خدائى فقط بانسان اختصاص ندارد بلكه شامل تمام موجودات است و دقائق تصوير در همه مخلوقات سارى و هويدا است.

صُور: بضم (ص) «وَ نُفِخَ فِي‌ الصُّورِ فَجَمَعْناهُمْ جَمْعاً» كهف: 99.

اين لفظ ده بار در قرآن مجيد آمده و همه درباره قيامت است و از كلام اللّه ظاهر ميشود كه هم مردن مردم و هم زنده شدن آنها در اثر نفخ صور است‌ «وَ نُفِخَ فِي‌ الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرى‌ فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ» زمر:

68.

در بعضى از آيات نفخ صور با بر خاستن صيحه تعبير آمده نظير «ما يَنْظُرُونَ إِلَّا صَيْحَةً واحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَ هُمْ يَخِصِّمُونَ» يس: 49. كه درباره انقراض زندگى و بهم خوردن نظم كنونى است و مثل‌ «إِنْ كانَتْ إِلَّا صَيْحَةً واحِدَةً فَإِذا هُمْ جَمِيعٌ لَدَيْنا مُحْضَرُونَ» يس: 53. ايضا آيه‌ «يَوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ذلِكَ يَوْمُ الْخُرُوجِ» ق: 42.

اما صور در اصل دو معنى دارد يكى جمع صورت چنانكه در قاموس و اقرب گفته و در مجمع از حسن نقل كرده و صحاح نسبت آنرا بقول ميدهد.

دوم: شيپور. در قاموس و اقرب گويد: صور شاخى است كه در آن ميدمند و در صحاح قيد دميدن ندارد راغب گويد: بقولى آن مانند شاخى است كه در آن ميدمند. خدا آنرا وسيله عود صورتها و ارواح باجسامشان‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 163
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست