أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ لا يَرْغَبُوا
بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ. ذلِكَ بِأَنَّهُمْ لايُصِيبُهُمْظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ
لا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ
وَ لا يَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ
إِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»توبه: 120.
در روايات هست كه چون اهل بيت عليهم السلام وارد مجلس يزيد شدند.
يزيد آيه «ماأَصابَكُمْمِنْمُصِيبَةٍفَبِما كَسَبَتْ
أَيْدِيكُمْ»را
خواند حضرت سجاد عليه السّلام در جواب فرمود: آن آيه در حق ما نيست. بلكه روشنگر
حال ما اين آيه است «ماأَصابَمِنْمُصِيبَةٍفِي الْأَرْضِ وَ لا فِي
أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتابٍ ...».
ممكن است: دو آيه اخير اعم از آيه اول بوده باشند ولى در آنصورت بايد
گفت از گناهكاران كه مبتلا شدهاند فقط كسانى را شامل است و تسلّى ميدهد كه در
مقام توبه باشند و مثلا بگويند: اشكالى ندارد اين گرفتارى كه در اثر عمل بد پيش
آمد قبلا در كتاب خدا بود بايد تأسف نخوريم شكر خدا را كه بيدارمان فرمود.
صوت:صدا. «إِنَّأَنْكَرَالْأَصْواتِلَصَوْتُالْحَمِيرِ»لقمان: 19. راستى ناپسندترين صداها
صداى خران است جمع آن اصوات است. در آيه «وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْبِصَوْتِكَ»اسراء:
64. بوسوسه شيطان صوت شيطان اطلاق شده و از آيه «لاتَرْفَعُواأَصْواتَكُمْفَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ»حجرات:
2. روشن
ميشود كه در پيش رسول خدا صلى اللّه عليه و آله بايد بآرامى صحبت كرد و صدا حتما
بايد بلندتر از صداى آنحضرت نباشد چنانكه بعد از علم بحكم نميشود آنحضرت را از پشت
ديوار و غيره صدا كرد بايد صبر نمود تا خود تشريف بياورد «إِنَّالَّذِينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا
يَعْقِلُونَ»حجرات:
4.
صور:بفتح (ص) قطع. در اقرب الموارد گويد: «صَارَالشَّيْءَ: قَطَعَهُ وَ فَصَلَهُ» همچنين است قول مجمع و صحاح و
قاموس. آنرا بمعنى ميل