يعنى: من از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله مانند شاخه از شاخه و
ذراع از بازو هستم.
مراد ازصِنْوانٌدر آيه نخلهائى كه از يك بن برويند و مثل هم باشند يعنى نخلهاى هم
مثل و غيرهم مثل و آن در آيه چنانكه در جوامع الجامع فرموده جمع صنو است و تثنيه
نيست. در اقرب گويد: تثنيه آن صنوان و صنيان (بفتح و ضم و كسر اول) باشد و جمع آن
فقط صنوان است. در صحاح تصريح شده كه نون آن در جمع مضموم است.
صنو اگر فقط در نخل باشد آنوقتصِنْوانٌدر آيه صفتنَخِيلٌاست و اگر در غير آن نيز باشد
چنانكه در اقرب گويد: بقولى صنو عموميت دارد در هر دو فرع كه از يك اصل خارج شوند
خرما باشد يا غير آن.
در اين صورت ميشود كه صفتجَنَّاتٌ ...
وَ زَرْعٌ وَ نَخِيلٌباشد ولى در آيه ظاهرا فقط صفت «نَخِيلٌ»است.