97. ظاهرا
مراد همان كورى و لالى و كرى دنياست نظير آيه 18 بقره كه گذشت و نظير «وَالَّذِينَ كَذَّبُوا
بِآياتِناصُمٌوَ بُكْمٌ فِي
الظُّلُماتِ»انعام:
39.
بنظر ميايد: منظور از «وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى. قالَ رَبِّ لِمَ
حَشَرْتَنِي أَعْمى وَ قَدْ كُنْتُ بَصِيراً»طه: 124 و 125. نيز همان باشد زيرا
اين كورى نتيجه اعراض از ذكر حق است كه فرموده «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي ...»طه: 124. و در جواب آن آمده:
آيات ما بسوى تو آمد. تو آنها را فراموش كردى و ناديده گرفتى همانطور
امروز فراموش ميشوى.
(طه
126).
ولى در آيات هست كه اهل عذاب روز قيامت بينائى و شنوائى و گويائى
دارند «وَرَأَوُا الْعَذابَ وَ
تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ»بقره: 166. «قالَرَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمى»طه 125. «إِذاأُلْقُوا فِيها سَمِعُوا لَها شَهِيقاً وَ هِيَ تَفُورُ»ملك: 7. اين آيات نمونه از شنيدن و
ديدن و سخن گفتن اهل عذاب است.
نتيجه اينكه: كورى، لالى، كرى اهل عذاب معنوى است نه ظاهرى چنانكه در
دنيا نيز معنوى است بقيه مطلب را در «بكم» مطالعه
كنيد. و اگر مراد كورى، كرى و لالى ظاهرى باشد شايد منظور عدّهاى از اهل آتش است.
«إِنَّشَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ
اللَّهِالصُّمُالْبُكْمُ الَّذِينَ لا
يَعْقِلُونَ»انفال:
22. منظور
از آيه منكرين ديناند انسان منهاى عدم تعقل حيوان و جنبندهاى بيش نيست لذا اطلاق
دواب باشخاص بى تعقل و بى فهم يك ترسيم واقعى است هكذا اطلاق صم و بكم.
صنع:عمل. «وَحَبِطَ ماصَنَعُوافِيها»هود: 16. آنچه در دنيا كردند پوچ
شد. راغب آنرا جودت فعل گفته گويد: هر صنع فعل است ولى هر فعل صنع نيست. و آن
بحيوان و جماد نسبت داده نميشود بر خلاف فعل. اين