responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 150

كه بمعابد يهود صلوات گويند كه در آيه: «لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ‌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ» حج: 40. آمده است و در «بيع» گذشت در مجمع فرموده: اصل آن صلوه است (بر وزن عروه) در تعريب صلوة شده. در اقرب الموارد گويد:

اصل آن در عبرى صلوتا است. امام صادق عليه السّلام صلوات را بضم صاد و لام خوانده‌اند بمعنى حصون و بناهاى مرتفع.

صلى: ملازمت. «صَلَى‌ الرَّجُلُ النَّارَ: لَزِمَهَا» (مجمع). بريان كردن نيز گفته‌اند: «صَلَى‌ اللَّحْمَ: شَوَاهُ» دخول، سوختن، چشيدن عذاب آتش نيز گفته‌اند.

ملازمت و دخول بآيات قرآن مناسب است‌ «فَسَوْفَ يَدْعُوا ثُبُوراً. وَ يَصْلى‌ سَعِيراً» انشقاق: 11 و 12. بزودى وا هلاكا گويد و ملازم آتش مشتعل گردد. «سَيَصْلى‌ ناراً ذاتَ لَهَبٍ» مسد: 3.

بآتش شعله‌دار ملازم ميشود.

«اصْلَوْهَا الْيَوْمَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ» يس: 64. در اثر كفرتان ملازم جهنّم شويد. «ثُمَّ الْجَحِيمَ‌ صَلُّوهُ‌» حاقه: 31.

سپس او را ملازم جحيم كنيد.

صال: (اسم فاعل) ملازم و داخل‌ «إِلَّا مَنْ هُوَ صالِ‌ الْجَحِيمِ» صافات:

163.

اصطلاء: گرم شدن با آتش‌ «لَعَلِّي آتِيكُمْ مِنْها بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍ مِنَ النَّارِ لَعَلَّكُمْ‌ تَصْطَلُونَ‌» قصص: 29. شايد از آن خبرى بياورم يا تكه‌اى از آتش كه شايد گرم شويد. همچنين است آيه 7 سوره نمل.

صمت: «سَواءٌ عَلَيْكُمْ أَ دَعَوْتُمُوهُمْ أَمْ أَنْتُمْ‌ صامِتُونَ‌» اعراف: 193. صمت بفتح (ص) بمعنى سكوت است يعنى:

يكسان است بر شما چه آنها را بخوانيد و چه ساكت باشيد.

صمد: (بفتح ص- م) بى نياز.

معناى لازم صمد همان بى نياز است كه خواهيم گفت.

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ‌ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ» سوره اخلاص.

صمد (بر وزن فلس) مصدر است‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 150
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست