اينصورت پوچ و بى اثر خواهد بود «مَثَلُالَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمالُهُمْ كَرَمادٍ اشْتَدَّتْ
بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ عاصِفٍ لا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلى شَيْءٍ»ابراهيم: 18.
ولى با در نظر گرفتن ايمان هر كار شايسته كه مطابق با موازين عدل و
انصاف است مورد رضاى خدا و مشمول عموم «الصَّالِحاتِ»است خواه در شرع بالخصوص تعيين شده باشد يا نه.
هر كاريكه در آن حرام نداشته و مطابق عدل و انصاف باشد و صلاح را نيز
دارا باشد با استفاده از عموم «الصَّالِحاتِ»ميتوان انجام داد.
صالح:از پيامبران عظيم الشأن عليهم السلام، نام مباركش در كلام اللّه مجيد
9 بار آمده، و از حيث زمان بعد از نوح و قبل از ابراهيم است.
اين رسول گرامى بر قوم ثمود مبعوث گرديد كه قومى بتپرست بودند
چنانكه از قولش «ياقَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ
ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ ...»اعراف: 73.
و از كلام قومش «أَتَنْهانا أَنْ نَعْبُدَ ما يَعْبُدُ آباؤُنا ...»هود: 62.
روشن ميشود. تفصيل حالات قوم ثمود و محل سكونت آنها و كيفيّت و حقيقت عذابشان در «ثمد» گذشت.
مشروح احوال اين پيامبر عظيم- الشأن و گفتگوهايش با قوم نافرمان در
سوره اعراف آيات 73- 79، هود آيات: 61- 68، شعراء آيات: 142- 159، نمل آيات: 45-
53. مذكور است.
صالح هر چه بيشتر تبليغ كرد در قوم خويش گوش شنوا نيافت گفتند:
وجود تو و پيروانت براى ما مايه شومى است. تصميم گرفتند او و
خانوادهاش را شب هنگام بكشند (نمل: 47- 49) گفتند: تو جادو زدهاى. تو مثل مائى
چه مزيتى دارى تا پيامبر شوى؟
(شعراء
153- 154) گفتند: پيش از اين اميدها از تو داشتيم آيا ما را از آنچه پدرانمان
مىپرستيدند منع ميكنى؟! (هود: 62).