responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 135

در «تلى» مشروحا گذشت.

ايضا صف بمعنى باز كردن پرنده‌هاست- بالهاى خود را بطوريكه حركت نكند در اقرب آمده «صَفَ‌ الطائِرُ جناحيه فى السماء: بسطها و لم يحركها» «يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّيْرُ صَافَّاتٍ‌ ...» نور: 41. هر آنكه در آسمانها و زمين‌اند و پرندگان بال گشوده خدا را تسبيح ميكنند. «أَ وَ لَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ‌ صافَّاتٍ‌ وَ يَقْبِضْنَ» ملك: 19. ظاهرا مراد از «صافَّاتٍ‌ وَ يَقْبِضْنَ» بيان پرواز پرندگان است و حقيقت آن گشودن بال و جمع كردن آنست. و بقولى: بعضى از آنها بال گشوده‌اند و بعضى بال زن بمعنى صفيف و دفيف.

«وَ إِنَّا لَنَحْنُ‌ الصَّافُّونَ‌. وَ إِنَّا لَنَحْنُ الْمُسَبِّحُونَ» صافات: 165 و 166. اين آيه بنا بما قبل آن، قول جن‌هاست و گفته‌اند آن كلام ملائكه است رجوع شود به «تلى» تفسير «فَالتَّالِياتِ ذِكْراً».

«فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْها صَوافَ‌» حج: 36. نام خدا را در آنحال كه بپا ايستاده‌اند بر آنها ياد كنيد. صوافّ جمع صافّه است. مراد شتران قربانى است كه ايستاده و بسته شده‌اند بقول ابن عباس. در جوامع الجامع فرموده:

در حاليكه ايستاده و دستها و پاهايشان را صف كرده و دستهايشان تا زانو بسته شده است. الميزان از كافى از عبد اللّه بن سنان از امام صادق عليه السّلام درباره‌ «فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْها صَوافَ‌» نقل كرده كه فرمودند: آن در موقعى است كه صف كرده شوند از براى نحر دو دستش از پا تا زانو بسته ميشود ...

«وَ أَكْوابٌ مَوْضُوعَةٌ. وَ نَمارِقُ‌ مَصْفُوفَةٌ» غاشية: 14 و 15. يعنى:

كاسه‌هاى نهاده. و پشتى‌هاى صف كرده (رديف هم).

صفن: «إِذْ عُرِضَ عَلَيْهِ بِالْعَشِيِ‌ الصَّافِناتُ‌ الْجِيادُ» ص: 31. صافنات جمع صافنه و آن اسبى است كه بر سه پاى ايستاد و گوشه سم چهارم بزمين گذارد. (مجمع) در اقرب الموارد هست «صَفَنَ‌ الفَرَسُ‌ صُفُوناً: قام على ثلث قوائم و طرف حافر الرابعة»

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 135
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست