انبياء: 83. «وَهُوَأَرْحَمُالرَّاحِمِينَ»يوسف: 64 و 92.
ناگفته نماند رحمت خدا دو گونه است يكى رحمت عام كه شامل تمام
موجودات است و آن رحمت خلقت و رزق و غيره است چنانكه فرموده «وَرَحْمَتِيوَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ»اعراف:
156.
«رَبَّناوَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍرَحْمَةًوَ عِلْماً»غافر: 7. و يكى رحمت خاصّ كه مخصوص اهل ايمان است و ديگران در آن
سهيم نيستند مثل «أُولئِكَعَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ
رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ»بقره:
رحمن:از نامهاى خداوند سبحان است و غير خدا با آن توصيف نميشود.
و 169 بار در قرآن مجيد آمده است صد و سيزده بار در اوّل سورهها ضمن
بسمله و پنجاه و شش بار در اثناء آيات.
اكثريت قريب باتفاق اهل لغت و تفسير آنرا كلمه عربى و مشتق از رحمت
گرفتهاند و احسان كننده و نعمت دهنده معنى كردهاند.
در صحاح ميگويد: رحمن و رحيم دو اسماند مشتق از رحمت مثل ندمان و
نديم و هر دو بيك معنىاند و چون صيغه دو اسم مختلف باشد تكرار آنها بر وجه تأكيد
جايز است چنانكه گفتهاند: جاد مجد تنها فرق آنست كه رحمن مختص بخداست بخلاف رحيم.
راغب نيز هر دو را از رحمت گرفته و رحمن را كسيكه رحمتش بهر چيز وسعت
داده و رحيم را كثير الرحمة معنى كرده است.
ابن اثير در نهايه گويد: رحمن و رحيم هر دو از رحمت مشتقاند مثل
ندمان و نديم و هر دو صيغه مبالغهاند و رحمن از رحيم رساتر است. رحمن اسم خاصّ
خداست غير خدا با آن توصيف نميشود بر خلاف رحيم.
طبرسى فرموده: رحمن و رحيم براى مبالغهاند و هر دو از رحمت مشتق
ميباشند جز آنكه وزن فعلان در