responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 61

آسمانهاى هفتگانه زمين و نزديكترين آسمان جهان فضاى منظومه شمسى است و مراد از مصابيح و رجوم در آيه 5 ملك و 12 فصّلت تيرهاى شهاب و سنگهاى سرگردان‌اند و منظور از «السَّماءَ الدُّنْيا» در اين دو آيه نزديكترين آسمانهاى هفتگانه زمين است. خداوند فضاى منظومه شمسى را با سيارات و آسمان پائين زمين را با چراغها و رجوم زينت بخشيده و همان سنگهااند كه وارد طبقات جوّ زمين شده آتش ميگيرند و آنرا زيبائى مى‌بخشند.

در اين صورت مصابيح هم چراغ‌اند و هم تيرها و رجوم‌اند كه شياطين را ميرانند ولى كواكب فقط زينت‌اند نه رجوم و آنجا كه در سوره صافات آمده‌ «وَ حِفْظاً مِنْ كُلِّ شَيْطانٍ مارِدٍ» اين حفظ بوسيله كواكب نيست بلكه بوسيله ديگر است ما بعد آيه ميگويد «لا يَسَّمَّعُونَ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلى‌ وَ يُقْذَفُونَ مِنْ كُلِّ جانِبٍ. دُحُوراً وَ لَهُمْ عَذابٌ واصِبٌ. إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهابٌ ثاقِبٌ».

اين آيات نشان ميدهد كه شيطان‌ها هم با شهاب و هم با وسائل ديگر طرد ميشوند. رجوع شود به «شهاب».

ناگفته نماند ميلياردها سنگهاى سرگردان ريز و درشت ببزرگى دانه‌هاى شن و ته سنجاق بسرعت 48 هزار كيلومتر در ساعت وارد جوّ زمين ميشوند و در اثر حرارت زيادى كه دارند با تماس بگازهاى جوّ آتش ميگيرند و نور مستطيلى كه در هوا مشاهده ميشود سوختن آنهاست و گاهى اين سنگها بزرگ‌اند كه باقى مانده آنها بزمين ميافتد در سال 1348 شمسى سنگى بوزن شش كيلو بامريكا افتاد و هم چنين سنگى بوزن چهل هزار تن در سيبرى افتاد و عدّه‌اى از اين سنگها در موزه ممالك نگاهدارى ميشوند و شهابها بيشتر در ماه مرداد و آبان نزديك صبح ديده ميشوند.

رجاء: اميد «وَ تَرْجُونَ‌ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُونَ‌» نساء: 104. شما از خدا

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 61
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست