كشاف و الميزان «يَذْرَؤُكُمْ»را تكثير گفتهاند يعنى شما را در آن جعل و بوسيله نسل، زياد ميكنند.
طبرسى اين معنى را از زجّاج و فرّاء نقل ميكند.
از قاموس نقل شد كه تكثير يكى از از معانى ذرء است.
ذرّيّة:فرزند. نسل. در مجمع ذيل آيه 124 بقره ميگويد: ذرّيّه و نسل و ولد
نظير هماند و در اصل آن چهار مذهب است ذرء، ذرّ، ذرو، ذرى.
در اقرب الموارد ميگويد: ذرّيّه كه بضم و فتح و كسر ذال خوانده ميشود
بمعنى نسل است و اصل آن ذرّيئه بوده همزه را بياء قلب و در هم ادغام كردهاند جمع
آن ذرّيّات و ذرارى است. «وَأَزْواجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ»غافر: 8.
در صحاح ميگويد: ذرء بمعنى آفريدن است و بنسل جن و انس از همين جهت
ذريّه گفتهاند. قاموس نيز آنرا نسل گفته اعم از نسل انس يا جن. بعقيده راغب ذريّه
در واحد و جمع بكار ميرود و اصل آن جمع است. در اينصورت بايد گفت:
ذرّيّات و ذرارى جمع بجمعاند. ولى از اقرب نقل شد كه ذريّه مفرد
است.
«رَبِّهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَذُرِّيَّةًطَيِّبَةً»آل عمران: 38 پروردگارا از جانب
خودت براى من نسل و فرزند پاكى عطا فرما. «وَلَهُذُرِّيَّةٌضُعَفاءُ»بقره:
266 از
ذرّيه در اينجا جنس اراده شده لذا وصفش جمع آمده است همچنين در آيه «فَماآمَنَ لِمُوسى إِلَّاذُرِّيَّةٌمِنْ قَوْمِهِ عَلى
خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِمْ ...»يونس: 83 و در آيات ديگر نيز چنين است [.] در اينجا لازم است چند آيه
را بررسى كنيم: