ربط:بستن. در اقرب الموارد آمده«رَبَطَالشَّيْءَرَبْطاً: أَوْثَقَهُ و شَدَّهُ» در مجمع ذيل آيه 200 آل عمران ميگويد: ربط
بمعنى بستن است و از آنست كه گويند «ربطاللّه على قلبه بالصبر» خداوند با صبر قلب او را بست يعنى محكم كرد.
«وَرَبَطْناعَلى قُلُوبِهِمْ إِذْ
قامُوا فَقالُوا رَبُّنا رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»كهف: 14. يعنى دلهايشان را قوى
كرديم كه بر خاستند و گفتند: پروردگار ما پروردگار آسمانها و زمين است همچنين است
آيه «إِنْكادَتْ لَتُبْدِي بِهِ
لَوْ لا أَنْرَبَطْناعَلى قَلْبِها ...»قصص: 10.
«اصْبِرُوا»صبر فردى
را ميرساند و «صابِرُوا»بصبر دسته
جمعى دلالت دارد و «رابِطُوا»از مرابطه
بعقيده الميزان ايجاد ارتباط ميان نيروها و افعال جامعه است در اقرب الموارد
ميگويد «رَابَطَالْأَمْرَ: وَاظَبَ عَلَيْهِ» يعنى
بر كار مواظبت كرد.
معنى آيه چنين ميشود: اى مؤمنان از حيث فرد و عموم خويشتن دار باشيد
و ميان خويش ربط ايجاد كنيد و مواظب هم باشيد و از خدا بترسيد تا رستگار شويد.
اينكه بعضىها آنرا مرابطه و ماندن در سرحدات براى حفظ مملكت معنى
كردهاند معناى درستى نيست و آيات ما قبل درباره جنگ نيست درست است كه ماندن در
مرزها را نيز مرابطه گويند ولى آيه در صدد آن نيست.
«وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ
مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْرِباطِالْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ»انفال: 60. رباط مثل ربط بمعنى
بستن است رباط الخيل يعنى ذخيره اسبان. در كشاف گفته:
رباط نام اسبان ذخيره در راه خداست و شايد جمع ربيط باشد ناگفته
نماند:
از آن در آيه فوق بين الاثنين مراد نيست بلكه شايد تأكيد و مبالغه
مراد