ربيبه خواه در منزل و تحت حفاظت شخص باشد يا نه حرام است و قيد «فِيحُجُورِكُمْ»براى غالب است زيرا كه در غالب زن
دختر خويش را نيز بخانه شوهر دوم ميآورد. اين كلمه در قرآن فقط يكبار آمده است.
ربما: «رُبَمايَوَدُّ الَّذِينَ
كَفَرُوا لَوْ كانُوا مُسْلِمِينَ»حجر: 2. اهل مدينه و عاصم «ربما» را
مخفف و ديگران مشدّد خواندهاند (مجمع) ربّ و ربّة و ربّما حرف جرّ است و گاهى
مخفف آيد (اقرب) يعني: اى بسا كه كفّار آرزو كنند ايكاش مسلمان ميبودند.
اين كلمه در كلام اللّه مجيد تنها يكبار آمده است.
ربح:سود.فَمارَبِحَتْتِجارَتُهُمْ ...»بقره: 16. يعنى: داد و ستد آنها سود نداد. اين كلمه در تجارت عادى و
مصاديق ديگرى از قبيل نتايج عمل بكار ميرود و در كلام اللّه مجيد تنها يكدفعه آمده
است.
ربص: (بر
وزن فلس) انتظار. همچنين است تربّص (اقرب) راغب ميگويد: تربّص انتظار كشيدن است
براى چيزى مثل انتظار كشيدن براى گرانى يا فراوانى متاع يا براى امريكه حصول و يا
زوال آن محل انتظار است.
«قُلْهَلْتَرَبَّصُونَبِنا إِلَّا إِحْدَى
الْحُسْنَيَيْنِ»توبه: 52. بگو آيا براى ما جز يكى از دو نيكى انتظار ميكشيد؟
«وَالْمُطَلَّقاتُيَتَرَبَّصْنَبِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ
قُرُوءٍ»بقره:
228. زنان طلاق داده شده سه قرء (حيض) منتظر مىمانند و آنگاه عده آنها تمام
ميشود. «قُلْتَرَبَّصُوافَإِنِّي مَعَكُمْ مِنَالْمُتَرَبِّصِينَ»طور: 31.
بگو منتظر بمانيد من با شما از منتظرانم.
«أَمْيَقُولُونَ شاعِرٌنَتَرَبَّصُبِهِ رَيْبَ- الْمَنُونِ»طور: 30. ريب بمعنى قلق و اضطراب و
منون بمعنى مرگ استرَيْبَ الْمَنُونِيعنى آشفتگى مرگ يعنى:
بلكه ميگويند شاعر است منتظر مرگ او باشيم تا مرگ وى در رسد و نام و
هدفش از بين برود.