responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 46

ربيبه خواه در منزل و تحت حفاظت شخص باشد يا نه حرام است و قيد «فِي حُجُورِكُمْ» براى غالب است زيرا كه در غالب زن دختر خويش را نيز بخانه شوهر دوم ميآورد. اين كلمه در قرآن فقط يكبار آمده است.

ربما: «رُبَما يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ كانُوا مُسْلِمِينَ» حجر: 2. اهل مدينه و عاصم «ربما» را مخفف و ديگران مشدّد خوانده‌اند (مجمع) ربّ و ربّة و ربّما حرف جرّ است و گاهى مخفف آيد (اقرب) يعني: اى بسا كه كفّار آرزو كنند ايكاش مسلمان ميبودند.

اين كلمه در كلام اللّه مجيد تنها يكبار آمده است.

ربح: سود. فَما رَبِحَتْ‌ تِجارَتُهُمْ ...» بقره: 16. يعنى: داد و ستد آنها سود نداد. اين كلمه در تجارت عادى و مصاديق ديگرى از قبيل نتايج عمل بكار ميرود و در كلام اللّه مجيد تنها يكدفعه آمده است.

ربص: (بر وزن فلس) انتظار. همچنين است تربّص (اقرب) راغب ميگويد: تربّص انتظار كشيدن است براى چيزى مثل انتظار كشيدن براى گرانى يا فراوانى متاع يا براى امريكه حصول و يا زوال آن محل انتظار است.

«قُلْ هَلْ‌ تَرَبَّصُونَ‌ بِنا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ» توبه: 52. بگو آيا براى ما جز يكى از دو نيكى انتظار ميكشيد؟

«وَ الْمُطَلَّقاتُ‌ يَتَرَبَّصْنَ‌ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوءٍ» بقره: 228. زنان طلاق داده شده سه قرء (حيض) منتظر مى‌مانند و آنگاه عده آنها تمام ميشود. «قُلْ‌ تَرَبَّصُوا فَإِنِّي مَعَكُمْ مِنَ‌ الْمُتَرَبِّصِينَ‌» طور: 31.

بگو منتظر بمانيد من با شما از منتظرانم.

«أَمْ يَقُولُونَ شاعِرٌ نَتَرَبَّصُ‌ بِهِ رَيْبَ- الْمَنُونِ» طور: 30. ريب بمعنى قلق و اضطراب و منون بمعنى مرگ است‌ رَيْبَ الْمَنُونِ‌ يعنى آشفتگى مرگ يعنى:

بلكه ميگويند شاعر است منتظر مرگ او باشيم تا مرگ وى در رسد و نام و هدفش از بين برود.

ناگفته نماند كلّيه موارد بكار

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 46
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست