أَراذِلُنا بادِيَالرَّأْيِ»هود: 27. رأى بمعنى ديدن و نيز بمعنى نظريّه و آنچه بفكر ميرسد آمده
است. در اين آيه ظاهرا رأى مشهود كه جمع آن آراء است مراد مىباشد زمخشرى گفته:
نصب بادى الرأى براى ظرفيت است و اصل آن «وَقْتَحُدُوثِ أَوَّلِ رَأْيِهِمْ» يا «وقتحدوث ظاهِرِ رَأْيِهِمْ» است يعنى مردم بنوح گفتند كه فقط اشخاص پست
بتو گرويدهاند آنهم در ابتداى رأى و بدون تدبر و تفكر.
در آيه «لِتَحْكُمَبَيْنَ النَّاسِ بِماأَراكَاللَّهُ»نساء: 105 گفتهاند مراد همان رأى
و نظر است نه تعليم احكام از جانب خدا.
در گذشته گفتيم: رأى چون بدو مفعول متعدى شود بمعنى علم آيد و ارباب
ادب بآن تصريح كردهاند مثلا جوهرى در صحاح گويد: رأى با چشم بيك مفعول، و رأى
بمعنى علم بدو مفعول متعدى ميشود. راغب ميگويد: رأى آنگاه كه دو مفعول گيرد معنى
علم ميدهد.
اما در بعضى جاها ملاحظه ميشود با آنكه يك مفعول دارد بمعنى علم آمده
نظير اين آيه «أَوَ لَمْيَرَالَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ
السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما»انبياء: 30. و آيات ديگر از اين
قبيل كه زياد است.
در اقرب الموارد ميگويد رأى و ديدن اعم است از آنكه با چشم باشد يا
با قلب. لذا بايد در اينگونه آيات بگوئيم: ديدن با قلب مراد است كه همان دانستن و
درك كردن است و هر جا كه مناسب باشد ميتوان آنرا علم يعنى ديدن با قلب معنى كرد و
لازم نيست در اين باره در جستجوى دو مفعول باشيم.
رؤيا:آنچه شخص در خواب ببيند «لاتَقْصُصْرُؤْياكَعَلى إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْداً»يوسف: 5. يعنى آنچه در خواب
ديدهاى بر برادرانت مگو، تو را حيله ميكنند.
رؤيا از مصاديق رأى است و چون شخص چيزى را در خواب مىبيند