responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 362

چنانكه آمده‌ «قُلْ‌ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ» عنكبوت: 20. آيه صريح است در اينكه گردش و كاوش در زمين شروع خلقت را بانسان خواهد فهماند و آخرت را نيز ميشود از آن قياس گرفت.

با گردش در زمين خواهيم ديد چگونه باكتريهاى هوا بباتلاقها ريخته مبدل بكرمها ميشوند. ملخها چگونه نوك دم خود را بزمين فرو برده و در آن تخم مى‌ريزند و آنگاه مبدل بكرم سپس بپروانه و آنگاه بملخ ميشوند.

ميتوان از اينها پى برد و احتمال داد كه موجودات زنده در ابتدا بصورت تخم آفريده شده و آنگاه بزرگ گشته و شروع بتكثير كرده‌اند و نيز با كاوش در طبقات زمين ميتوان بقهقرى برگشت و اسرار صنع خدا را بدست آورد چه صريح است دستور خدا و چه كم است عبرت و عمل ما!!!.

سيل: جارى شدن «سَالَ‌ الماءُ سَيْلًا و سَيَلَاناً: جرى» ايضا اسم آمده يعنى آبيكه ميايد و باران آن در جاى ديگر باريده (راغب) «فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ‌ سَيْلَ‌ الْعَرِمِ» سباء: 16.

رجوع شود به «عرم» «فَسالَتْ‌ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ‌ السَّيْلُ‌ زَبَداً رابِياً» رعد: 17.

اساله: ذوب كردن‌ «وَ أَسَلْنا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ» سباء: 12. قطر را مس گفته‌اند يعنى چشمه و معدن مس را براى او ذوب كرديم اساله حالتى است كه در مذاب بعد از ذوب شدن پيدا ميشود. گويا منظور آنست كه او را وسيله داديم تا مس را ذوب كند و مانند چشمه جارى شود در جوامع الجامع اين تسميه را باعتبار ما يؤل دانسته است.

سيناء: شبه جزيره‌ايست ما بين درياى مديترانه و كانال سوئز و فلسطين و خليج عقبه و ايضا سيناء كوهى است در آن شبه جزيره بنام حوريب (اعلام المنجد) در دعاى سمات هست: و سخن گفتى بوسيله آن با بنده‌ات‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 362
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست