سنة رسول طريقه اوست جمع سنّت سنن است «قَدْخَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْسُنَنٌفَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ»آل عمران:
137. مراد
از سنن در آيه «وَيَهْدِيَكُمْسُنَنَالَّذِينَ مِنْ
قَبْلِكُمْ»نساء:
26. سنت ها و طريقههاى انبياى سلف است و در آيه اول مراد از آن عذاب و هلاك
مىباشد.
«فَهَلْيَنْظُرُونَ إِلَّاسُنَّتَالْأَوَّلِينَ فَلَنْ
تَجِدَلِسُنَّتِاللَّهِ تَبْدِيلًا وَ
لَنْ تَجِدَلِسُنَّتِاللَّهِ تَحْوِيلًا»فاطر: 43. اين تعبير با مختصر
تفاوت در آيه 77 اسراء و 62 احزاب و 23 فتح نيز آمده و همه درباره اهلاك و تعذيب
كفّار است و روشن ميكند كه رويه خدا تغيير ناپذير است راغب بعضى از آنها را باصول
شرايع حمل كرده ولى آيات در آن زمينه نيستند گرچه اصول شرايع نيز يكسان است.
در «حول» از الميزان نقل شد كه تبديل آنست
عافيت و نعمت بجاى عذاب گذاشته شود و تحويل آنست كه عذاب مثلا از قوم مستحق بقوم
غير مستحق انتقال يابد.
مسنون را ريخته شده (مصبوب) و متغيّر و مصوّر معنى كردهاند. در مجمع
فرموده: مسنون بمعنى مصبوب است از «سَنَنْتُالْمَاءَ عَلَى وَجْهِهِ» آب را بصورت او پاشيدم و بقولى بمعنى
متغيّر است و سيبويه آنرا مصور گفته است. زمخشرى آنرا مصور، راغب متغيّر و جوهرى
هموار، متغيّر بدبو و مصوّر گفته است.
ابن اثير در نهايه گويد: درباره بول اعرابى در مسجد آمده:
«فَدَعَابِدَلْوٍ مِنْ مَاءٍفَسَنَّهُعَلَيْهِ».
يعنى دلوى آب خواست و بر آن ريخت و در حديث ابن عمر آمده: «كَانَيَسُنُالْمَاءَ عَلَى وَجْهِهِ»: آبرا
بصورت