responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 296

ميان گلى بخصوص بود، پس جاى سلّول در اول گل و لجن بود. و در خلقت دوم جاى آن منى است مثل‌ «خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ» علق: 2. بنا بر آنكه علق جمع علقه بمعنى كرم و زالو است رجوع شود به «آدم». در نهج- البلاغه خطبه 161 راجع بدو نوع خلقت فرموده‌

«بدئت‌ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ‌. وَ وَضَعَتْ‌ فِي قَرارٍ مَكِينٍ. إِلى‌ قَدَرٍ مَعْلُومٍ‌».

سلم: (مثل فلس) و سلامت و سلام يعنى كنار بودن از آفات ظاهرى و باطنى. (راغب) در اقرب آمده:

«سَلِمَ‌ من العيوب و الآفات‌ سَلَاماً و سَلَامَةً» يعنى از بلايا و عيبها نجات يافت و كنار شد.

مثل‌ «إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ‌ سَلِيمٍ‌» صافات: 84. كه در سلامت باطن است قلب سليم آنست كه از شك و حسد و كفر و غيره سالم و كنار باشد.

و مثل‌ «مُسَلَّمَةٌ لا شِيَةَ فِيها ...» بقره:

71. از عيوب سلامت است و خالى در آن نيست كه مراد از آن سلامت ظاهرى است. سلام. يكدفعه سلام خارجى است بمعنى سلامت مثل‌ «ادْخُلُوها بِسَلامٍ‌ ذلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ» ق: 34. بسلامت وارد بهشت شويد. آن روز خلود است. و مثل‌ «يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى‌ إِبْراهِيمَ» انبياء: 69. سلام بودن آتش بى حرارت و بى سوزش بودن آنست نسبت بابراهيم عليه السّلام. و ايضا «يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ‌ السَّلامِ‌ ...» مائده: 16. «لَهُمْ دارُ السَّلامِ‌ عِنْدَ رَبِّهِمْ ...» انعام: 127.

كه همه اينها بمعنى سلامت و سلام خارجى است.

يكدفعه سلام قولى است مثل‌ «وَ إِذا جاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ‌ سَلامٌ‌ عَلَيْكُمْ ...» انعام: 54. «وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ‌ سَلامٌ‌ عَلَيْكُمْ ...» اعراف: 46.

سلام قولى در اسلام همين است و آن دعا و خواستن سلامت از خداوند بشخص است‌ سَلامٌ عَلَيْكُمْ‌ يعنى سلامت باد از خدا بر شما و چون از جانب خداست لذا تحيّتى است از خدا و با بركت و پاك و دلچسب است‌ «فَسَلِّمُوا

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 296
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست