بخوردن و آشاميدن اجازه داده و از تعدى در آن دو نهى ميكند.
وَ لا تَأْكُلُوهاإِسْرافاًوَ بِداراً أَنْ يَكْبَرُوا ...نساء: 6. مال يتيمان را باسراف و
عجله نخوريد كه مبادا بزرگ شوند و مانع گردند قيدإِسْرافاًظاهرا براى ذيل آيه است كه فرموده «هركه فقير باشد بطور متعارف از اموال
آنها بخورد».
67. صريح
آيه آنست كه در انفاق بايد ميانه روى كرد و ايضا ظاهرا مراد از آن انفاق از براى
خود و غير خود است اين آيه نظيروَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَ لا
تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ ...
عيّاشى در تفسير خود از حضرت رضا عليه السّلام نقل كرده: حضرت اسحق
را كمر بندى بود كه پيامبران و بزرگان آنرا از يكديگر بارث مىبردند. و آن در نزد
عمّه يوسف بود. يوسف نيز در منزل او بسر ميبرد و عمّهاش وى را بغايت دوست ميداشت.
يعقوب سفارش كرد كه يوسف را پيش من فرست بعد بتو بر ميگردانم. عمّهاش سفارش كرد
كه امشب نزد من باشد تا او را ببويم فردا صبح ميفرستم. وقت صبح كمربند مذكور را
بكمر يوسف بست و پيراهنى بر او پوشاند و پيش يعقوب فرستاد و آنگاه ادعا كرد كه
يوسف كمربند را دزديده است و آن در كمر يوسف پيدا شد و قانون آنزمان چنان بود كه
دزد را بصاحب سرقت ميدادند لذا عمّهاش او را پس گرفت و در نزد او ماند.
اين روايت در تفسير صافى نيز نقل شده است در حاشيه تفسير عياشى از
برهان و بحار و علل الشرايع و عيون اخبار الرضا نيز نقل شده و در مجمع از ديگران
نقل كرده و گويد: از امامان ما نيز چنين نقل شده است.
خلاصه: غرض از گفتار فرزندان يعقوب كه گفتند برادرش نيز قبل از او