رعد: 10.ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنْتُ لَهُمْ وَأَسْرَرْتُلَهُمْإِسْراراًنوح: 9. يعنى دعوت خود را هم آشكار
و هم نهان بر ايشان رساندم.وَ اللَّهُ يَعْلَمُإِسْرارَهُمْمحمد:
26. اسرار
را بفتح همزه و كسر آن هر دو خواندهاند و در قرآنها بكسر همزه است يعنى خدا
رازهاى آنها و يا پنهان داشتنشان را ميداند.وَ إِذْأَسَرَّالنَّبِيُّ إِلى بَعْضِ
أَزْواجِهِ حَدِيثاً ...
سريره: مثل سرّ بمعنى امر پوشيده است جمع آن سرائر ميباشد (صحاح)يَوْمَ تُبْلَىالسَّرائِرُ. فَما لَهُ مِنْ قُوَّةٍ
وَ لا ناصِرٍطارق:
9 و 10. در نهج البلاغه نامه 10 آمده
«مُخْتَلِفَالْعَلَانِيَةِ وَ
السَّرِيرَةِ».
وَأَسَرُّواالنَّجْوَى الَّذِينَ ظَلَمُوا ...
انبياء: 3. يعنى ظالمان راز را پنهان كردند در الميزان آمده: اين
جمله براى مبالغه است زيرا كه «أَسَرُّوا»نجوى بودن را مىفهماند. راغب گويد: اين تعبير براى آنست كه اصلا راز
را اظهار نكردند كه نجوى گاهى بعدا آشكار ميشود.
أَمْ يَحْسَبُونَ أَنَّا لا نَسْمَعُسِرَّهُمْوَ نَجْواهُمْ ...زخرف: 80. نجوى راز گفتن و سرّ
حديث مكتوم در نفس است آيه صريح است در اينكه خدا هم حديث نفس و سخن باطنى و هم
راز گفتن را مىشنود چنانكه گفتهوَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ
نَفْسُهُ ...ق:
16.
وَ إِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُالسِّرَّوَ أَخْفىطه: 7. معنى آيه در «خفى» گذشت.
يَوْمَ تُبْلَىالسَّرائِرُ. فَما لَهُ مِنْ قُوَّةٍ وَ لا ناصِرٍطارق: 9- 10. معنى اين دو آيه در «بلى» گذشت. امتحان شدن سرائر توأم با ظاهر شدن آنهاست على هذا هر خير و
شرّ روز قيامت ظاهر ميشود انسان را بر پوشاندن آنها نه نيروئى هست و نه يارى. اين
آيه