responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 235

براى بيان باشد.

سجن: زندان. «رَبِ‌ السِّجْنُ‌ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ ...» يوسف: 33.

«لَأَجْعَلَنَّكَ مِنَ‌ الْمَسْجُونِينَ‌» شعراء:

29. سجن (بفتح س) مصدر است بمعنى منع از تصرف و زندانى كردن.

گوئى معناى اصلى آن منع است و زندان را بدان سبب سجن گفته‌اند در اقرب آمده «وَ اللَّهِ مَا أَسْجُنُ‌ عَنْهُ لِسَانِي إِلَّا إِذَا كَسَانِي» بخدا زبانم را از او منع نميكنم تا لباسم بپوشاند.

سجيّن‌: «كَلَّا إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفِي‌ سِجِّينٍ‌. وَ ما أَدْراكَ ما سِجِّينٌ‌. كِتابٌ مَرْقُومٌ» مطففين: 7- 9 از اين سه آيه بدست ميايد كه سجّين هم ظرف كتاب فاجران و هم كتاب مرقومى است اين سخن بنا بر تجسم عمل چنين است: اعمال گناهكاران مجسّم شده در محلى قرار ميگيرد و سجّين از آن اعمال تشكيل ميشود و لذا ميشود گفت كه سجّين همان جهنم است و چون اعمال خود سجنى براى مجرمين است بدين جهت سجّين ناميده شده و زيادت حروف در آن روشن كننده شدت زندان است چنانكه گفته‌اند.

مقابل سجّين عليّين است كه فرموده‌ «كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ. وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّيُّونَ. كِتابٌ مَرْقُومٌ» مطففين: 18- 20.

سجو: «وَ الضُّحى‌. وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى‌» ضحى: 1 و 2. سجو را سكون گفته‌اند «سَجَى‌ سَجْواً: سَكَن و دَامَ» در نهج البلاغه خطبه 161 آمده‌

«فى لَيْلٍ دَاجٍ وَ لَا غَسَقٍ‌ سَاجٍ‌».

يعنى در شب تار و در ظلمت ساكن و آرام. معنى آيه:

قسم بروشنى روز و قسم بشب آنگاه كه آرام شود اين آيه نظير «وَ اللَّيْلِ إِذا عَسْعَسَ» تكوير: 17. «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى‌» ليل: 1. است در اول شب نور با ظلمت بهم آميخته است و چون مقدارى از شب گذشت تاريكى مطلق است كه گوئى ظلمت ساكن شده و آرام گرفته است.

طبرسى و زمخشرى و راغب نيز آنرا سكون گفته‌اند.

سحب: كشيدن. مثل كشاندن دامن‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 235
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست