177. و يا راه ضلالت، سبيل مذكّر و مؤنّث هر دو آمده
است. نحوقُلْ
هذِهِسَبِيلِيأَدْعُوا إِلَى اللَّهِ
...يوسف:
108. كه مؤنّث بكار رفته است در اقرب به دو گونه بودن آن تصريح كرده استوَ لِتَسْتَبِينَسَبِيلُالْمُجْرِمِينَانعام: 55. كه سبيل فاعل تستبين
است. ايضاوَ
تَصُدُّونَ عَنْسَبِيلِاللَّهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ تَبْغُونَها عِوَجاً ...اعراف:
86. كه
ضميرش مؤنث است و ايضا آيه 99 آل عمران.
گاهى از سبيل تعدّى و تجاوز قصد ميشود كه در واقع راه تجاوز است مثلفَأُولئِكَ ما عَلَيْهِمْ
مِنْسَبِيلٍشورى: 41.فَما جَعَلَ اللَّهُ
لَكُمْ عَلَيْهِمْسَبِيلًانساء: 90.
ابنالسَّبِيلِكسى است كه از وطنش دور مانده و جز (راه) معرّفى ندارد و در «ابن» گذشت.
سبل بضمّ (س، ب) جمع سبيل است مثلفَاسْلُكِيسُبُلَرَبِّكِ ذُلُلًا ...
سَبِيلُاللّه: هر راهى است كه رضاى خدا در آن باشد مثل قتل فى سبيل اللّه، و
انفاق فى سبيل اللّه، هجرت فى سبيل اللّه چنانكهفِيسَبِيلِالطَّاغُوتِ ...نساء:
76. وسَبِيلُالْمُجْرِمِينَانعام: 55.
خلاف آن است در آيهمِنْ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ. ثُمَالسَّبِيلَيَسَّرَهُعبس: 19 و 20.
ظاهرا مراد راه تولّد و بدنيا آمدن است و شايد مراد راه ولادت و هدايت
و معيشت و غيره باشد.
ناگفته نماند در آيات 54 اعراف 3 يونس، 7 هود، 59 فرقان، 4 سجده، 38
ق، 4 حديد گفته شده كه خدا آسمانها و زمين را در شش روز آفريد در سه محل «مابَيْنَهُما»نيز اضافه شده. غرض از شش روز،
روزهاى معمولى نيست بلكه شش دوران است كه شايد ميليونها سال طول كشيده است مشروح
اين سخن