بنظر ميايد منظور دشنام آشكارا درباره مشركان و كفّار است و در
پنهانى اشكالى نداشته باشد مگر آنكه بگوئيم چون فحش باعث پستى دشنام ده است براى
حذر از پست بودن بايد مطلقا فحش نگويد.
سبّ فقط دو بار در قرآن آمده كه نقل شد.
سبب:وسيله.
راغب گويد: سبب ريسمانى است كه با آن بدرخت خرما بالا ميروند جمع آن اسباب.
فرمودهفَلْيَرْتَقُوا
فِيالْأَسْبابِص: 10. يعنى در ريسمانها بالا روند
اين در معنى اشاره است به آيهأَمْ لَهُمْ سُلَّمٌ يَسْتَمِعُونَ فِيهِ ...طور: 38. يا آنها را نردبانى است
كه در آن بالا رفته و گوش ميدهند؟ آنگاه بهر وسيله سبب گفتهاند.
صحاح و قاموس و اقرب نيز معناى اولى آنرا ريسمان و معنى دوّمى را
وسيله گفتهاند. ابن اثير گويد:
سبب ريسمانى كه با آن آب ميكشند.
و بطور استعاره بهر وسيله سبب گفته شده.
فَلْيَمْدُدْبِسَبَبٍإِلَى السَّماءِ ثُمَّ لْيَقْطَعْ فَلْيَنْظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ
كَيْدُهُ ما يَغِيظُحج:
15. هر
كه گمان ميكند كه خدا پيغمبرش را يارى نخواهد كرد ريسمانى بآسمان بكشد و سپس آنرا
قطع كند و بيافتد و ببيند آيا حيلهاش غيظ و كينه او را از بين ميبرد. آيه در شرح
حال كسانى است كه به پيشرفت اسلام گمان نداشتند.
وَ آتَيْناهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍسَبَباً. فَأَتْبَعَسَبَباًكهف: 84- 85. بذو القرنين از هر
چيز وسيلهاى داده بوديم بيك وسيله از آنها تابع شد و از آن استفاده نمود.
وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُالْأَسْبابُبقره: 166.
آيه راجع بقيامت است يعنى: وسائل دنيا از آنها بريده شد.أَمْ لَهُمْ مُلْكُ
السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما فَلْيَرْتَقُوا فِيالْأَسْبابِص: 10. معنى آيه گذشت.