آيه دوم چنين استوَ لَقَدْ كانُوا عاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لا يُوَلُّونَ
الْأَدْبارَ.
لَهُمْ فِيها ما يَشاؤُنَ خالِدِينَ كانَ عَلى رَبِّكَ وَعْداًمَسْؤُلًافرقان:
16. ظاهرا
مراد از مسئول بودن حتمى بودن وعده است كه خدا بر خود اين عمل را واجب فرموده است
بعضى از بزرگان فرموده است: اين وعده از خدا بوسيله ملائكه خواسته شدهوَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ
عَدْنٍ الَّتِي وَعَدْتَهُمْ ...
مؤمن: 8. و نيز مؤمنان خواستهاند.
ولى ظاهرا اين كلمه حتمى بودن آنرا ميرساند چنانكه گفتيم.
سأم:ملالت: و دلتنگى قاموس گويد «سَئِمَالشَّيْءُ: مَلَّ» راغب گويد:
آن ملالت است از آنچه بودنش مفصل باشدوَ لاتَسْئَمُواأَنْ تَكْتُبُوهُ ...بقره:
282. از
نوشتن قرض ملول نباشيد.
لايَسْأَمُالْإِنْسانُ مِنْ دُعاءِ الْخَيْرِ ...
فصلت: 49. درباره ملائكه آمدهيُسَبِّحُونَ لَهُ
بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ هُمْ لايَسْأَمُونَفصلت: 38. ملائكه از كثرت تسبيح خدا ملول و ناراحت و دلتنگ نميشوند.
در نهج البلاغه خطبه 25 آمده
«وَسَئِمْتُهُمْ وَ سَئِمُونِي».
ملولشان كردم و ملولم كردند.
سباء:لَقَدْ كانَلِسَبَإٍفِي مَسْكَنِهِمْ آيَةٌ ...سباء: 15.وَ جِئْتُكَ مِنْسَبَإٍبِنَبَإٍ يَقِينٍنمل: 22. اين كلمه كه دو بار بيشتر
در قرآن نيامده نام قومى بود كه سليمان بديارشان لشكر كشيد و در اثر نافرمانى از
دستور پيامبران سدّشان شكست و خانه ويران شدند.
درباره لشكر كشى سليمان خبريكه هدهد بوى آورد چنين ميخوانيم:
از اين آيات بدست ميايد كه قوم سباء داراى حكومت بودند و زنى بر آنها
سلطنت ميكرد و نيز آفتاب- پرست بودهاند. و از ما بعد آيات روشن ميشود كه ساز و
برگ قوى