الذى يقرض الله» و ذا مبتدا و الّذى خبر آن و هر دو خبر «من» است.
و خلاصه تقدير آن: من هو الّذى يا من هذا الّذى است.
ذاك: اسم اشاره است و با آن بمتوسط در دورى اشاره ميشود و كاف آن
براى خطاب است (اقرب).
ذَلِكَ:اسم اشاره براى بعيد است لام آن براى افاده دورى و كاف آن براى خطاب
است (اقرب) و خطاب نسبت بكسى است كه كلام بر او القا ميشود. طبرسى فرموده: لام آن
براى تأكيد است شايد مراد تأكيد دورى است. نحو «ذلِكَجَزاؤُهُمْ بِأَنَّهُمْ كَفَرُوا بِآياتِنا»اسراء: 97.
گاهى با آن بشيء حاضر اشاره ميشود و مراد از آن نشان دادن علوّ رتبه
آن شئى است مثل «ذلِكَالْكِتابُ لا رَيْبَ
فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ»بقره: 1 مراد از كتاب قرآن است و بجهة بلندى مقام آن با ذلك اشاره
شده. اين وجه بهتر از وجوه عديدهاى است كه در باره «ذلك» در
اين آيه گفتهاند. و نيز با اين كلمه بمطلب گذشته در كلام، كه چندان هم دور نيست
اشاره ميشود مثل «لافارِضٌ وَ لا بِكْرٌ
عَوانٌ بَيْنَذلِكَ»بقره: 68.
ذَلِكُمْ:همان ذلك است كه چون طرف خطاب جماعت باشد بجاى كاف «كم» آيد مثل «ذلِكُمُاللَّهُ رَبُّكُمْ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ»غافر: 62 «ذلِكُمْبِما كُنْتُمْ تَفْرَحُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ»غافر:
75.
ذئب:گرگ. «وَأَخافُ أَنْ يَأْكُلَهُالذِّئْبُ»يوسف: 13
اين لفظ سه بار در كلام اللّه مجيد آمده است: سوره يوسف: آيات 13، 14، 17.