زوال:از بين رفتن. و انتقال از محل در قاموس گويد «الزَّوَالُ:
الذَّهَابُ و الاستحالةُ» در اقرب و قاموس گويد: فعل آن از نصر ينصر
است و از علم يعلم قليل است فقط از ابو على فارسى نقل شده «وَلَئِنْزالَتاإِنْ أَمْسَكَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ ...»فاطر: 41.
مراد از زوال در آيه انتقال از محل است يعنى اگر آسمانها و زمين از محل و مدار خود
كنار شوند احدى جز خدا قدرت نگهدارى آنها را ندارد چنانكه صدر آيه ميگويد «إِنَّاللَّهَ يُمْسِكُ
السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْتَزُولا».
«أَوَ لَمْ تَكُونُوا أَقْسَمْتُمْ مِنْ قَبْلُ ما لَكُمْ مِنْزَوالٍ»ابراهيم:
44. زوال در آيه از بين رفتن و مردن است.
زيت:روغن زيتون (مفردات) «يَكادُزَيْتُهايُضِيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ ...»نور: 35. زيتون بدرخت زيتون و ميوه آن هر دو گفته ميشود واحد آن زيتونه
است (اقرب) «وَجَنَّاتٍ مِنْ أَعْنابٍ
وَالزَّيْتُونَوَ الرُّمَّانَ ...»انعام:
99.
«يُوقَدُمِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍزَيْتُونَةٍ»نور: 35.
درباره اهميت زيتون در «تين» توضيح
دادهايم بآنجا رجوع شود.
زيتونه فقط يكبار در قرآن آمده ولى زيتون پنج بار: انعام 99 و 141،
نحل: 11، تين: 1، عبس 29 توضيح آيه 35. نور كه نقل شده در «نور» خواهد
آمد انشاء اللّه.
زيد:زيد و زيادت بمعنى نموّ و افزايش و نيز بمعنى افزودن است لازم و
متعدى هر دو آمده است «زَادَالشيءُزَيْداً ... وزِيَادَةً: نَمَا-زَادَاللّهُ خيراً» (اقرب) راغب آنرا افزودن چيزى بر چيز تمام گفته است «وَإِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ
آياتُهُزادَتْهُمْإِيماناً وَ عَلى