18. يعنى
حق را بر باطل مىنهيم مغز آنرا ميشكند آنگاه بينى كه باطل پوچ و ناچيز است.
«وَقُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ
زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَزَهُوقاً»اسراء:
81. اگر مراد از «الباطل» شرك و بت پرستى باشد با پيروزى
اسلام از بين رفت و ريشه كن گرديد و اگر مطلق باطل مراد باشد قهرا منظور پوچ بودن
و هلاكت مطلق باطل است بنظر ميايد منظور اين است: حق آمد و باطل پاشيده و مضمحل
گرديد و در آن عجبى نيست زيرا كه شأن باطل همان پاشيدگى و اضمحلال است. و اين
مخالف آن نيست كه باطل بوسيله بعضى عوامل خارجى ادامه يابد ولى نظر بذاتش مضمحل و
بى ثبات است و اللّه اعلم.
زوج:جفت- صنف. بهر دو قرين از مذكّر و مؤنّث در حيوانات كه ازدواج
يافتهاند گفته ميشود: زوج. بهر دو قرين در غير حيوانات نيز زوج اطلاق ميشود مثل
يك زوج كفش (يك جفت) (مفردات).
زوجه بمعنى زن است جمع آن زوجات ميباشد راغب گويد آن لغت ردىء است.
نگارنده گويد لذا زوجه و زوجات در قرآن نيامده بلكه زوج و ازواج بكار رفته است.
زوج هم بزن اطلاق شده مثل «وَإِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدالَزَوْجٍمَكانَزَوْجٍ ...»نساء: 20.
و مثل «ياآدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَالْجَنَّةَ»بقره: 35. و هم بمرد نحو «فَلاتَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ
حَتَّى تَنْكِحَزَوْجاًغَيْرَهُ ...»بقره: 230 و ايضا «قَدْسَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتِي تُجادِلُكَ فِيزَوْجِها ...»مجادله:
1.
ازواجنيز هم در زنان بكار رفته مثل «وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَأَزْواجاً ...»بقره:
240. و هم در مردان نحو «فَلاتَعْضُلُوهُنَّ أَنْ يَنْكِحْنَأَزْواجَهُنَإِذا تَراضَوْا
بَيْنَهُمْ بِالْمَعْرُوفِ ...»بقره:
232. ظاهرا
استعمال شدن ازواج در مردان فقط اين آيه است.