responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 168

ص 174 باب «ذكر قتل زكريا» ميگويد: چون يحيى كشته شد پدرش زكريّا فرار كرد و داخل باغى در بيت المقدس گرديد پادشاه در پى او فرستاد. درختى زكريا را خواند و گفت اى پيامبر خدا پيش من بيا چون زكريّا آمد درخت از وسط پاره شد و زكريا درون آن قرار گرفت سپس درخت بهم متصل گرديد شيطان طرف لباس او را گرفته بيرون كشيد تا مدركى بر گفته خويش داشته باشد.

آنگاه بمأموران شاه گفت: زكريّا ميان اين درخت رفته اينهم حاشيه لباس اوست. درخت را با تير دو نصف كردند و با منشار (اره بزرگ) آنرا بريدند زكريّا مرد.

عبد الوهاب نجّار ذيل اين قصّه ميگويد: اين سخن محض افتراست چه فائده‌ايست در رفتن بدرون درخت با آنكه طرف لباسش بيرون خواهد ماند. اين بلا شك دسيسه‌ايست براى اعظام ابليس و عجب اينجاست كه اين ناپسندها بكتب اسلامى راه يافته است آفرين بر قرآن عظيم كه از هر گونه سخن سبك خالى است.

نام زكريّا در آيات قرآن بقرار ذيل است:

آل عمران: 37- 38.

انعام: 85.

مريم: 2- 7.

انبياء: 89.

زكو: اصل زكوة چنانكه طبرسى و راغب گفته بمعنى نموّ و زيادت است همچنين است قول قاموس و اقرب و صحاح زكاء را نمو كردن گفته است. «زَكَا الزَّرْعُ‌ يَزْكُو زَكَاءً نَمَا».

على هذا زكو و زكاء مصدر و زكوة اسم مصدر است‌ «وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ» بقره: 43. ولى ابن اثير در نهايه ميگويد: زكوة از اسماء مشتركه است و بر عين و معنى هر دو اطلاق ميشود. آيه‌ «وَ حَناناً مِنْ لَدُنَّا وَ زَكاةً» كه خواهد آمد مؤيد قول ابن اثير است.

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 168
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست