responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 164

ميشود اوّلا زقّوم درختى است كه در قعر جهنم ميرويد. ثانيا ميوه آن مانند رؤس شياطين است كه در «رأس» گذشت و اينكه گفته درخت زقّوم طعام گناهكار است ظاهرا منظور ميوه آنست. ثالثا مجرمين از آن ميخورند و شكمشان را پر ميكنند. و رابعا آن مانند آب جوشان در شكمها ميجوشد (نعوذ باللّه منها). بقيه اين سخن در «ضريع» است.

راجع بمعنى زقم بايد دانست كه آن فرو بردن لقمه است با كراهت و مشقّت شديد (مجمع) در قاموس معناى اوّلى آنرا كره با خرما گفته است در اقرب گويد: آن كره است با خرما در لغت آفريقا ... و گفته‌اند پليدترين درخت تلخ است در تهامه ...

در مجمع گفته: گويند آن درخت معروفى است كه عرب ميشناسد. و گفته‌اند كه نميشناسد روايت است:

قريش چون آيه اول را شنيد ... ابن زبعرى گفت: زقوم در كلام بربر خرما و كره است و در نقلى بلغت يمن، ابو جهل بكنيزش گفت: ما را زقّوم بياور. او كره و خرما آورد بياران گفت: زقّوم بخوريد محمد شما را با اين ميترساند و ميگويد كه آتش آنرا ميروياند حال آنكه آتش ميسوزاند خداوند نازل كرد «إِنَّا جَعَلْناها فِتْنَةً لِلظَّالِمِينَ‌»، اين سخن در نهايه نيز ذيل زقم نقل شده است.

زكريّا: از انبياى مشهور بنى اسرائيل. نام مباركش هفت بار در كلام اللّه مجيد آمده است. «ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ عَبْدَهُ‌ زَكَرِيَّا» مريم: 2.

قرآن مجيد او را از پيامبران و بندگان صالح ميشمارد «وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى‌ وَ عِيسى‌ وَ إِلْياسَ كُلٌّ مِنَ الصَّالِحِينَ» انعام: 85.

دو قضيّه از وى در قرآن آمده است يكى تكفل مريم آنگاه كه مريم را تحويل معبد بيت المقدس كردند درباره تكفل او قرعه كشيدند «وَ ما كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَ ما كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ» آل عمران: 44. تا بالاخره كفالت مريم بعهده زكريّا واگذار شد و هر وقت‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 164
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست